Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Wartość domeny
dodano 30.04.2007
Jaka jest faktyczna wartość domeny?
Nazwy domen w ostatnich latach są najlepszą inwestycją na świecie. Nazwy domen, jak dobre wino, z czasem nabierają coraz większej wartości. Jeśli nie zarejestrowałeś nazwy dla siebie, musisz się spieszyć, nawet jeśli nie zamierzasz tworzyć serwisu internetowego jeszcze dziś. Podobieństwo między adresem internetowym a adresem nieruchomości spowodowało, że wiele osób bardzo wcześnie zauważyło, iż jest to intratny sposób lokaty kapitału. O domenach napisano wiele, ale rynek domen, tak jak internet, jest rynkiem młodym i następują na nim gwałtowne zmiany. Nazwa domeny, a raczej jej potencjał, jest najważniejszym składnikiem tej inwestycji. Najczęstszym pytaniem staje się jaka jest faktyczna wartość domeny. Na to pytanie nie znajdziemy odpowiedzi, jednak z całą pewnością możemy określić, że ceny domen (zwłaszcza w Polsce) są nie doszacowane, właśnie dlatego, że zmiany na rynku są jeszcze zbyt gwałtowne. Czynniki kształtujące wartość domeny podlegają ciągłym zmianom. Zawartość słów kluczowych w nazwie domeny, dzięki którym łatwiejsze jest wypozycjonowanie serwisu, jest dziś tak samo istotna, jak długość domeny.
Przy ustalaniu wartości domeny posługujemy się określeniami:
- Siła słowa kluczowego – ma szczególne znaczenie dla wyszukiwarek, a większość wejść na stronę pochodzi właśnie z tego źródła, czyli wyszukiwarka kieruje na Twoją stronę największy strumień ruchu. Użytkownicy internetu wiedzą, że też w wynikach ogólnych nie znajdą szybko tego, czego potrzebują i nauczyli się bardziej konkretyzować swoje zapytania; często np. wpisują szukane słowa bezpośrednio w przeglądarkę. Inne słowa są trudniejsze do wypozycjonowania, w związku z czym musisz za nie drożej płacić.
- Wartość marketingowa – mówi nam, jakie potencjalne korzyści może uzyskać właściciel domeny,
- Możliwość pozycjonowania- szanse wypromowania domeny na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla wyrażeń kluczowych.
- Współczynnik ruchu – ruch jaki generuje i może generować domena.
- Potencjał rozwoju - unikatowe nazwy są dobrem niezwykle rzadkim, a wiele osób jest gotowych zapłacić naprawdę duże pieniądze za dobry, łatwy i tematyczny adres.
- Łatwość zapamiętywania - domena musi kojarzyć się z nazwą firmy lub typem działalności, a najlepiej z produktem oferowanym przez firmę, bo właśnie tego szukają internauci.
- Liczba słów – im mniej tym lepiej.
- Niepożądane znaki – dodatkowe znaki znacząco obniżają wartość domeny. Wyjątkiem stają się znaki narodowe oraz „-” przy długich nazwach.
- Długość nazwy - ma wpływ na łatwość zapamiętywania.
- Konkurencyjność nazwy - czyli ilość innych domen w tej samej nazwie oraz język wyszukiwania. Dodatkowymi zaletami są prostota i intuicyjność.
- Współczynnik PR - Pagerank - matematyczny algorytm stworzony przez Google, na podstawie którego określana jest ważność adresów www. dla tej wyszukiwarki.
- Współczynnik TLD - W przypadku rodzimego rynku największą wartość prezentują domeny krajowe typu ccTLD czyli .pl, ale zaczyna się to zmieniać na korzyść domen funkcjonalnych gTLD np. .com .net .info. Bez wartości są subdomeny np. izy.pl, dog.pl
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW