Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Dar społeczeństwa
dodano 31.10.2007
Zdjęto wizerunek pięknego żaglowca, a teraz ADMIRAŁ całkowicie zatonął w bezlitosnej komercyjnej branży. Już w to miejsce inny market rzucił kotwicę. I nikt nie reklamuje pięknych polskich żaglowców. Uczelnia pewnie jest usatysfakcjonowana..
Kilka lat temu, w nowo zbudowanym budynku przy placu Kaszubskim w Gdyni, otwarto delikatesy. Właściciel sklepu umieścił wizerunek żaglowca "Dar Młodzieży" jako logo placówki. Zapewne reklamował ów słynny statek, uczelnię i swój sklep. Czy ktoś mógł wówczas przewidzieć reakcję władz Akademii Morskiej w Gdyni? Otóż władze uczelni były oburzone - "po raz kolejny wykorzystano wizerunek naszego żaglowca, nie prosząc nas o pozwolenie".
Przedstawiciele Akademii Morskiej zamierzali się skontaktować z właścicielem gdyńskich delikatesów i mieli nadzieję, że firma zaprzestanie wykorzystywania wizerunku "Daru Młodzieży" do celów reklamowych, a co za tym idzie - dla korzyści materialnych. Pamiętam, iż kierownictwo sklepu ADMIRAŁ tłumaczyło się, że wizerunku statku użyło w dobrej wierze.
I teraz moje rozważania. "Dar Pomorza" i "Dar Młodzieży" są (jak wskazują nazwy) darami społeczeństwa dla naszego szkolnictwa morskiego. Są symbolami, które nie powinny być łączone z żadnym właścicielem, nawet jeśli takowy istnieje (z punktu widzenia prawnego). Ciekawe, ile uczelnia zapłaciła za ów żaglowiec i czy nie były to nasze wspólne pieniądze... Władze uczelni zapewne nie mają ważniejszych spraw, jak badanie - kto używa ich formalnej własności, czyli wizerunku statku. Zamiast cieszyć się, że ktoś reklamuje ich szkołę, to mają pretensje...
Ciekawe, czy:
1. Wizerunek sławnego obcego żaglowca zirytowałby zagranicznego właściciela?
2. Władze uczelni odrzuciłyby zaproszenie władz zagranicznych miast, gdyby okazało się, że tam również wizerunki polskich statków zdobią sklepy, kawiarnie, kina lub muzea?
3. Wizerunki słynnych polskich i zagranicznych budynków, wież, mostów, samolotów, statków powinny zniknąć ze wszystkich witryn sklepowych?
4. Telewizja może pokazywać w reportażach lub filmach takie wizerunki (w szczególności w programach rozrywkowych ośmieszających znanych ludzi lub krytykujących budowle bez zgody zainteresowanych)?
5. Poczta Polska może emitować wizerunki na znaczkach pocztowych i pocztówkach?
6. Wizerunek zatopionego lub zezłomowanego statku może także irytować byłych właścicieli?
7. Można żądać odszkodowania od wydawcy prasy lub widokówek albo od stacji telewizyjnej, jeśli na wyemitowanym obrazie dostrzeżemy w tle wizerunek naszej szanownej osoby albo naszego domu, lasu, jeziora, firmy lub samochodu?
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW