Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Społeczność, społeczności
dodano 29.07.2009
Internet jest najprężniej i najdynamiczniej rozwijającą się przestrzenią komunikacyjną na świecie. Już nie tylko największe firmy zaznaczają swoją obecność online, ale również mikro podmioty gospodarcze posiadają adres Word Wide Web.
007 zgłoś się!
Obecnie portale społecznościowe wykorzystywane są głównie do utrzymywania kontaktów ze znajomymi. Brak czasu, praca i ciągła gonitwa uniemożliwiają swobodne kontakty międzyludzkie. Lekarstwem na komunikacyjną depresję stają się portale internetowe, oferujące wiele możliwości kontaktu. Jeden ze światowych potentatów – Facebook.com umożliwia publikowanie fotografii, tworzenie własnych gier interaktywnych, quizów, zbieranie znajomych i szybkie wpisy – narzędzie, za pomocą którego użytkownicy portalu informują, co właśnie robią, jak się czują a także czego pragną. Wszystko to, dla utrzymania kontaktu z przyjaciółmi rodziną i znajomymi. Bardzo duża część internautów korzysta z serwisów społecznościowych dla podtrzymania kontaktów. W Polsce prym wiedzie Nasza – Klasa.pl, która obecnie ma ok. 13 milionów kont (prawdziwe i fikcyjne) oraz Fotka.pl (7 milionów kont). Początkowo Nasza – Klasa.pl miała być prostą aplikacją do wyszukania znajomych z dawnych lat szkolnych, szybko okazało się, że to złoty biznes. Użytkownicy serwisu wykorzystują go do kontaktowania się ze znajomymi, umieszczania i komentowania fotografii oraz wysyłania prezentów (aplikacje internetowe). Można zauważyć niewątpliwą ewolucję NK, z portalu umożliwiającym znalezienie znajomych z klasy, przez portal oferujący tworzenie internetowych galerii, poprzez interaktywną przestrzeń komunikacyjną. Obecnie furorę robi mikroblogging, czyli sposób na multimedialne blogowanie, pozwalający na wysyłanie krótkich informacji lub małych multimediów (micromedia), takich jak MMS, zdjęcia, filmy czy klipy dźwiękowe. Wysłane wiadomości mogą być widoczne dla wszystkich, dla wybranych "znajomych", lub tylko dla wybranego użytkownika. Na świecie rządzi Twitter. Powstał w 2006 r. w firmie Obvious. W Polsce mikroblogging dopiero się rozwija. Niedawno powstał odpowiednik amerykańskiego Twittera – Spinacz.pl, którego właścicielem jest grupa Fotka.pl.
Społeczności tematyczne
Internet jest niewątpliwą gratką dla fascynatów, którzy tworzą własne społeczności, skupione przy forum internetowym, blogu, czy stronie internetowej. Każdego dnia pojawiają się nowe serwisy, czy to fanów piłki nożnej, koszykówki, starych samochodów czy nowych technologii. Polskie, nieśmiałe społeczeństwo, znalazło sobie alternatywę dla bezpośrednich relacji międzyludzkich. Dzięki internetowi mogą swobodnie rozmawiać, dyskutować i oceniać interesujące ich tematy. Jednym z narzędzi umożliwiających swobodną rozmowę na interesujące tematy, jest serwis Goldenline.pl, który jest rozbudowanym forum internetowym, umożliwiającym tworzenie własnego konta, grupy dyskusyjnej, czy całej społeczności. Na portalu można znaleźć grupy skupione wokół marketingu, reklamy, polityki. Także te bardziej nietuzinkowe, jak algorytmy genetyczne, mikroprocesory czy konkretne regiony winiarskie. Drugim tego typu portalem jest serwis Profeo.pl, który oferuje dodatkowo szeroką gamę ofert pracy i szkoleń w interesujących nas dziedzinach. Na polskim rynku funkcjonuje jeszcze portal biznes.net, umożliwiający prowadzenie własnego bloga internetowego.
Ciekawym jest fakt, że ludzie jednoczą się w sieci, jednocześnie alienując się w Realu. Co więcej serwisy społecznościowe stają się niewątpliwym centrum opiniotwórczym. Internauci polecają sobie produkty, usługi, miejsca wypoczynkowe. W przypadku jednego z takich serwisów, Elefanta.pl polecane, oceniane i poddawane pod dyskusję są strony internetowe – ulubione.
Jak twierdzi Adam Cuper z Elefanta.pl „Serwisy społecznościowe, obok wyszukiwarek i portali internetowych są najbardziej popularnymi tworami, bo jak sama nazwa wskazuje - bazują na społecznościach. Dają użytkownikom przede wszystkim poczucie przynależności do określonej grupy społecznej i na tym bazują. Funkcjonalnie dużym plusem serwisów jest to, że kontakty automatycznie się aktualizują, zanika więc problem tego kto ma jaki numer telefonu, lub jak w ogóle się z kimś skontaktować. Możemy napisać, zadzwonić, skomentować zdjęcia, szturchnąć kogoś, wysłać uśmiech - jest z czego wybierać. Wartościowym elementem serwisów społecznościowych jest możliwość profilowania i transparentnego komunikowania swojej tożsamości, tworzenia własnej internetowej osobowości. Szybkość kontaktu i publikacji ma tutaj kluczowe znaczenie. Przyszłością jest prawdopodobnie łatwa synchronizacja danych serwisów społecznościowych z telefonami komórkowymi. Trend widać dość wyraźnie ponieważ mobilność jest dzisiaj wartością niekwestionowaną”.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
KOMENTARZE
| mikroblogging
zgodze sie, ze mikroblogging jest coraz bardziej popularny. nawet na spolecznosciowkach pojawia sie cos na ten ksztalt, taki lifesteaming jest na facebooku, naszej klasie i populacji.pl
REKLAMA
UŻYTKOWNIK: WiXa
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW