Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Pierwsze na świecie opony z chipem
dodano 16.11.2009
Już w 2010 roku na rynku ma pojawić się innowacyjny projekt trzech gigantów z branży: Pirelii, Brembo oraz Marelli. Od kilku lat opracowują oni projekt Cyber-Opony. Takie opony wyposażone w układ mikro-chipowy mają zapewnić większe bezpieczeństwo.
Czy możliwe jest stworzenie opony, która dostosowywałaby swoją twardość, układ bieżnika do rodzaju nawierzchni? Opony, która jednocześnie wysyłałby sygnał do komputera pokładowego a swoich parametrach i stanie zużycia? Takiego typu opony jeszcze nie tak dawno były niemożliwe do opracowania. Jednak niedawno największe firmy z branży: Pirelli, Brembo i Marelli połączyły swoje siły w celu opracowania "najnowocześniejszej i zarazem najbardziej bezpiecznej opony świata".
Pirelli chce opracować opony, które będą w stanie nie tylko mierzyć swoje ciśnienie, ale również temperaturę, obciążenie oraz pionowe i poziome przyspieszenia jakim jest poddawana, a następnie przekazywać te informacje bezprzewodowo do komputera pokładowego. Aby podołać temu wyzwaniu, firma zaprosiła do współpracy dwóch włoskich producentów firmę Brembo (układy hamulcowe) i Magneti Marelli (układy wtryskowe i elektroniczne).
Według założeń projekt opony składa się z piezoelektrycznego systemu generowania energii i układu scalonego, które zamontowane są na jej wewnętrznej stronie. Ruch obrotowy koła generuje energię elektryczną potrzebną systemowi do funkcjonowania, a to oznacza, że dopóki pojazd się porusza, układ chipowy opony jest w stanie zbierać wszystkie dane ze swoich czujników. Ponadto technologia bezprzewodowej identyfikacji opony, pozwala systemowi przechowywać jej rodzaj, datę i miejsce produkcji. Założeniem Cyber- Opony jest dostarczanie układowi ABS i systemom kontroli trakcji informacji, które pozwolą im działać w sposób jak najbardziej precyzyjny i skuteczny.
Największym zaawansowaniem cechuje się miernik pionowych i poziomych przyspieszeń działających na opony, który dostarcza w czasie rzeczywistym pełnych danych dotyczących m.in. tego jak ustawione są koła, jakie jest ich wychylenie, mierzy stopień poślizgu, a także wzajemne położenie poszczególnej opony wobec siebie. Bogaty zasób informacji dostarczany ma być na bieżąco do komputera i pozwalać układowi ABS i systemom kontroli trakcji, działać efektywniej w chwilach zagrożenia. Co więcej, informacje te pozwalają zapobiegać niebezpieczeństwu zanim jeszcze ono wystąpi i zostanie zauważone przez kierowcę, a dodatkowo przygotować systemy kontroli trakcji na zbliżające się niebezpieczeństwo.
Cyber- Opony mają być gotowe do produkcji w 2010 roku. Będą się składały z układu hamulcowego Brembo, opony Pirelli oraz układów wtryskowych Marelli.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW