Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Polskie sklepy online
dodano 23.11.2009
Artykuł jest analizą sytuacji Polskiego rynku e-sklepów. Analizie poddanych zostało 200 sklepów. Informacje pochodzą z raportu „Federacji konsumentów”.
Krótka analiza sytuacji Polskiego rynku sklepów internetowych na podstawie 200 przebadanych sklepów Internetowych działających lub oferujących swoje usługi w Polsce. Artykuł powstał na podstawie raportu „Federacji konsumentów”
Zgodnie z przepisami mającymi na celu ochronę konsumenta jako słabszego ogniwa rynku i dla zapewnienia przejrzystości transakcji na każdego przedsiębiorcę również tego który oferuje swoje produkty za pośrednictwem sieci prowadzącego sklep internetowy w Polsce prawo nakłada szereg obowiązków informacyjnych dot. prowadzonej przez niego działalności.
Sklep internetowy zgodnie z ustawą zobligowany jest do podawania kilku informacji.:
-nazwy przedsiębiorstwa lub nazwy, pod którą prowadzona jest działalność,
-fizycznego adresu przedsiębiorcy,
-formy prawnej, pod jaką działa przedsiębiorca,
-organu, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy,
-numeru, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany.
Jak się okazuje ….
Tylko w 7% z przebadanych sklepów nie jest możliwe znalezienie informacji dotyczącej nazwy przedsiębiorstwa. Kilkakrotnie pojawiały się problemy z identyfikacją, kto faktycznie jest przedsiębiorcą. Zdarzało się że pojawiały się różnice co do nazwy firmy widniejące w zakładce „kontakt” lub „regulamin”.
Sprawdzając siedzibę sprzedawcy w wersji angielskiej danego sklepu okazało się że tylko 15% sklepów online ma wersję dodatkową nie Polską. Sprawdzanie tego podyktowane było tym, że część przedsiębiorców mimo że podaje w wersji polskiej swoje dane w obcojęzycznej wersji już tego nie czyni. W przypadku sklepów w wersji językowej innej niż polski, siedzibę przedsiębiorcy udało się określić dla 63% z nich.
Nadmienić tu warto że zaledwie kilka sklepów prowadzących wersję językowe tłumaczy cały serwis. W większości przypadków jest to zaledwie przetłumaczonych kilka stron.
Wracają do informacji kontaktowych należy nadmienić, że znalezienie ich było niejednokrotnie bardzo trudne. Najczęściej informacje te można było znaleźć w zakładce „O nas”, „Kontakcie” lub regulaminie. Często zdarza się że osoba chcąca się skontaktować z pracownikiem sklepu staje przed koniecznością uzupełnienia formularza kontaktowego i nadzieją na odpowiedź ze strony sklepów internetowych.
W formularzu należało najczęściej podać swój adres e-mail, swój telefon kontaktowy, a strony te rzadko są odpowiednio zaszyfrowane.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW