Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Public relations
dodano 01.08.2008
Działania z zakresu PR są istotnym narzędziem marketingu. Przedsiębiorstwo powinno posiadać bliskie więzi z klientami, dostawcami i dealerami, a także musi nawiązywać kontakt z publicznością (otoczeniem).
Publicznością jest tutaj każda grupa, która aktualnie, jak również potencjalnie interesuje się oraz ma wpływ na to, czy przedsiębiorstwo jest w stanie osiągać wyznaczone cele. Otoczenie firmy może ułatwiać zrealizowanie celów lub może w tym przeszkadzać, dlatego bardzo ważne są pozytywne relacje przedsiębiorstwo – otoczenie.
Public relations, zwane jest też propagandą marketingową i reklamą publicznego zaufania. PR to wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę image przedsiębiorstwa lub produktu (Ph. Kotler, Marketing…, s. 546.). Public relations jest zabieganiem o przychylność środowiska zewnętrznego i wewnętrznego przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem klientów i potencjalnych nabywców. Kreowanie wizerunku firmy za pomocą instrumentu public relations nie zawiera bezpośredniej oferty sprzedaży. Przedsiębiorstwo upowszechniając swoją misję i sposoby działania stara się uzyskać przychylne opinie tych, na których mu zależy. W ramach public relations przedsiębiorstwo informuje o swojej działalności, a także rozpowszechnia wartości, którymi kieruje się przy podejmowaniu decyzji oraz zwraca uwagę otoczenia na działania pełnione na rynku.
Działania public relations w swej istocie są podobne do reklamy. Różnice są jednak istotne:
w ramach public relations informacje upowszechniane są na koszt mass mediów (tzw. bezpłatna reklama dla przedsiębiorstwa). Przedsiębiorstwo nie ponosi kosztów takich jak w przypadku wydatków na reklamę, musi się jednak liczyć z finansową obsługą spotkań z przedstawicielami mediów, przygotowaniem materiałów informacyjnych itp.,
reklama jest kierowana do szerokiego kręgu odbiorców natomiast PR trafia do konkretnych osób (środowisk), które są uznawane za liderów opinii publicznej. Wśród nich wyróżnia się m.in.: artystów, dziennikarzy, ludzi biznesu, którzy pośredniczą w dostarczaniu pozytywnych informacji o przedsiębiorstwie,
w odróżnieniu od standardowej reklamy opinie odbierane przez społeczeństwo za pośrednictwem propagandy marketingowej są bardziej wiarygodne.
Public relations pełni następujące funkcje:
-informacyjne – gdyż informuje otoczenie o działaniach przedsiębiorstwa,
-organizowania kontaktów i utrzymywanie więzi z publicznością,
-kształtowanie, upowszechnianie i umacnianie wizerunku firmy,
-koordynowanie działalności gospodarczej przedsiębiorstwa z jego społeczną odpowiedzialnością,
-wspomaganie sprzedaży produktów przez pozytywne oddziaływanie wizerunku przedsiębiorstwa,
-umacnianie i stabilizowanie oraz podtrzymywanie i kształtowanie pozycji przedsiębiorstwa na rynku (T. Sztucki, Promocja…, s. 154).
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW