Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Kult zagra w Radomiu
dodano 03.02.2009
6 lutego 2009 roku o godz 19 w Strefie G2 w Radomiu zagra legenda polskiego rocka- grupa Kult. Zespół ten jest znany takich przebojów jak:
„Wolę pozbyć się wielu przywilejów, które towarzyszą związaniu się kontraktem z kimś zamożnym, niż nie mieć wpływu na to, co podpisuję swoim nazwiskiem. I jest dobrze tak, jak jest. Moja rodzina ma co jeść i jeszcze nam co nieco zostaje.”- Kazik Staszewski (Lider Kultu). Muzyka Kultu ma swoje korzenie w punku i nowej fali, ale posiada też elementy rocka psychodelicznego, a nawet jazzu. Stąd też koncerty Kultu to prawdziwa gratka dla tych, którzy lubią posłuchać dobrej, mocnej, rockowo-punkowej, alternatywnej muzyki w najlepszym wykonaniu. Koncerty Kultu zawsze trwają długo- około trzech godzin , kiedyś zespół grał dłużej. Na pytanie zadane zespołowi Kult Dlaczego tak długo grają? Kazik odpowiada tak: "Przede wszystkim piosenek jest od cholery i trochę. Nawet jak się robi selekcję, zostaje ponad trzydzieści. Poza tym zawsze uważam, że skoro bilety nie są tanie, to należy dać ludziom tyle, aby nie żałowali ani czasu, ani wydanych pieniędzy. Wynika to z mojego szacunku dla publiczności. Bo publiczność jest moim chlebodawcą, a chlebodawcę trzeba szanować, bo inaczej zwolni z pracy i wtedy będzie dupa. Koncerty są ważniejsze niż nagranie płyty". Zespół jeździ na koncerty z własnym nagłośnieniem, oprawą świetlna dla każdej piosenki i z zaprzyjaźnionymi bramkarzami. "Ale nie dla widzimisię zespołu mówi współzałożyciel grupy Piotr Wieteska , ale dla bezpieczeństwa fanów". Kazik dodaje: "Dzięki tym trasom zobaczyłem, jakim komfortem jest jeżdżenie z własną obsługą. Wcześniej jeździłem do różnych miejsc, gdzie sprzęt już był, światła też, a wszystko robili przypadkowi ludzie. Wielkim komfortem jest też jeżdżenie z własną ochroną, która składa się z ludzi znających się świetnie na swojej pracy i potrafiących zapewnić bezpieczeństwo fanom, którzy przychodzą na nasze koncerty. Od początku swojego istnienia zespół Kult wyróżniał się charakterystycznym, rozpoznawalnym brzmieniem klawiszy i instrumentów dętych, a także głosem i często prowokacyjnymi tekstami wokalisty Kazika Staszewskiego, który krytycznie odnosił się wobec politycznej rzeczywistości. Tematyka "narodowa", ironiczny dystans wobec rzeczywistości, teksty piętnujące konsumpcję, instytucjonalizm Kościoła katolickiego, bezsens socjalizmu. tak można pokrótce scharakteryzować twórczość grupy Kult. W latach 90. Kult równie ostro krytykował nowy "system" oparty według niego na władzy pseudodemokratów, klerykałów i wielkich korporacji finansowych. Liderem grupy Kult, a jednocześnie jej twarzą jest wokalista, muzyk, saksofonista, aranżer, autor tekstów, felietonów w „Gazecie Wyborczej”(2000-2004), „Machinie”(2001-2002), „Tylko Rock” (1992-1997) i "DVD Magazyn - Kino Domowe" (2000-2001) oraz członek grup El Doopa i Buldog- Kazik Staszewski, który urodził się 12 marca 1963 w Warszawie. „Moja droga uważa Kazik doprowadziła mnie w takie miejsce, gdzie mam to, czego chciałem: wolność, komfort i poczucie szczęścia. Miewam depresje i problemy ze zmobilizowaniem się do wysiłku, bo trudno samemu zagnać się do pracy, ale cały czas koncertuję, wyszedł nam projekt Buldog, zrobiliśmy El Dupę. Cyzeluję felietony, które ukażą się w wydawnictwie mojego syna. Zostanę dziadkiem.” W wieku szesnastu lat Kazik, związał się z punkową kapelą Poland. Nie nagrał z nią jednak żadnej płyty. Trzy lata później zespół przekształcił się w Kult i pod tą nazwą funkcjonuje do dziś. To właśnie Kazik Staszewski wspólnie z Piotra Wieteską założy grupę Kult w 1982 roku w Warszawie . Obecnie skład Kultu tworzą: Ireneusz "Jeżyk" Wereński, Janusz Grudziński, Janusz Zdunek, Jarosław Ważny, Kazik Staszewski, Piotr Morawiec, Tomasz Glazik, Tomasz Goehs, Wojciech Jabłoński. Zespół współpracował m.in. z Jackiem Kaczmarskim, Edytą Bartosiewicz, Bajmem, Armią, Violettą Villas, Houkiem, Dżemem, Rage Against The Machine, No Smoking czy Dog Eat Dog. Kult wydał do tej pory 9 singli i 12 płyt. Największy sukces odniosły albumy "Ostateczny krach systemu korporacji" (1998) uhonorowany złotą płytą oraz „Poligono Industrial”(2005), płyta, która już w pierwszym miesiącu sprzedaży osiągnęła status Złotej Płyty. Pierwszy koncert zespołu odbył się w warszawskim klubie Remont 7 lipca 1982 r. Grupa Kult zagrała wówczas w składzie: Kazik Staszewski, Piotr Wieteska, Tadeusz Bagan i Dariusz Gierszewski. Od tego czasu zespół uchodzi z mistrzów występów na żywo, w których mocnej muzyce towarzyszą psychodeliczne wizualizacje. Rok później do zespołu dołączyli Alek Januszewski i Norbert Kozakiewicz. Najbardziej znane piosenki z tego okresu to "Krew Boga" i "Umarł mój wróg". W 1983 r. Kult zdobył pierwsze miejsce na III Festiwalu Nowej Fali w Toruniu. We wrześniu 1986 r została wydana pierwsza płyta zespołu, zatytułowana "Kult". W tym czasie do składu dołączyli Piotr Klatt z formacji Róże Europy i Janusz Grudziński. Pierwszym singlem był utwór "Piloci/Do Ani". Część materiału z tego krążka niestety nie została wydana ze względu na cenzurę. W tych czasach bowiem dobór piosenek w dużym stopniu zależał od aparatu cenzury, który nie dopuszczał do publikacji wielu piosenek grupy. Rok później w zespole dokonują się zmiany, ponieważ zmienił się skład grupy. Drugą płytę "Spokojnie" Kult nagrał już w czteroosobowym składzie (Kazik Staszewski, Janusz Grudziński, Ireneusz Wereński, Piotr Morawiec). Znalazły się na niej takie przeboje, jak "Polska" i "Arahja". W tym samym roku wyszedł też krążek "Posłuchaj, to do Ciebie", z utworem "Wódka". Zespół po raz pierwszy wystąpił na festiwalu w Jarocinie. W kolejnych latach Kult wydał płyty: "Kaseta", przez wielu fanów kojarzona z utworem „Po co wolność.” Został on nagrany po kolejnych zmianach składu, w zespole występował wtedy m. in. Rafał Kwaśniewski, który był również jednym z kompozytorów. W październiku 1987 roku nakładem klubu płytowego razem ukazuje się album „Posłuchaj to do ciebie”, na którym pojawiła się m.in. piosenka „Wódka”, opublikowana jako „Na całym świecie źle się dzieje, koledzy.” Album wyróżniał się lepszym brzmieniem od debiutanckiej płyty zespołu. Rok później (w grudniu 1988 roku) pojawia się nowa płyta zatytułowana „Spokojnie”, z której pochodzi chyba największy, obok „Polski” przebój zespołu – „Arahja”. Niektórzy po latach uznają ten krążek jako najlepszy w historii grupy Kult. W 1988 roku Kult wydaje płytę "Tan", to płyta koncertowa zespołu, na której znalazły się również niepublikowane dotąd utwory. Jest to rejestracja dwóch pożegnalnych koncertów z sierpnia 1988 roku, po których zespół postanowił zawiesić swoją działalność na trzy miesiące i wyjechać do Anglii. Najważniejszym nagraniem na płycie jest "Mieszkam w Polsce", była to pierwsza publikacja tego utworu. Na płycie znajdują się również wcześniejsze kompozycje: "Ambitni piloci", "Arahja" i "Młodzi warszawiacy". Dwa lata później ukazuje się kolejny album grupy "45-89". Z niej pochodzą piosenki „Parada Wspomnień” o stanie wojennym i antyklerykalna „ Zgroza”. Te utwory do dziś stanowią stały punkt programu koncertów grupy. Tytułowa piosenka opisywała minioną epokę socjalizmu za pomocą fragmentów autentycznych przemówień partyjnych dygnitarzy, nałożonych na podkład muzyczny. Wiele osób kojarzy również tę płytę z kolejnym jej mocnym punktem – piosenką „Totalna militaryzacja” z pacyfistycznym przesłaniem. Album ten został nagrany po powrocie z Brazylii i symbolicznie zamykał epokę komunizmu w Polsce. Wprowadzał też zmiany w brzmieniu zespołu, ponieważ w tytułowej kompozycji poza elektroniczną perkusją wykorzystano słowne cytaty z przemówień Edwarda Gierka. "Komuna mentalna" brzmiała ostro, hardrockowo, zaśpiewany po angielsku "Brasil" – rockandrollowo. W 1991 roku zostaje wydania kolejna płyta "Your Eyes"- siódmy album. Z niego pochodzą piosenki „Parada Wspomnień” o stanie wojennym i antyklerykalna „ Zgroza”. Te utwory do dziś stanowią stały punkt programu koncertów grupy. Równie wielką popularność zyskały: punkowy "Krew Boga", brzmiący monumentalnie "Na całym świecie" i "Hej, czy nie wiecie" z podniosłym refrenem. Kolejnym albumem Kultu jest krążek "Tata Kazika" (1993), płyta bardzo dobrze przyjęta przez fanów. Album był promowany w stacjach radiowych utworem „Baranek” "Tata Kazika" był wyjątkowym połączeniem socrealistycznej poezji z charakterystycznym brzmieniem Kultu. Największym uznaniem cieszyły się piosenki "Baranek", "Celina", "Kurwy wędrowniczki". "Tata Kazika" to również tytuł filmu Jerzego Zalewskiego o ojcu Kazika, który to film kilkukrotnie pojawił się na ekranach telewizorów. W 1993 zespół zaistniał już w nowym, zmodyfikowanym składzie, w którym znaleźli się Kazik Staszewski, Janusz Grudziński, Ireneusz Wereński, Piotr Morawiec, Krzysztof Banasik i nowy perkusista Andrzej Szymańczak. Przetrwał on do 1998 roku. W 1994 roku Kult wydaję płytę „Muj wydafca” (sic), która została okrzykniętą jedną z lepszych płyt zespołu Kult. Na płycie znalazł się m. in. cover węgierskiego zespołu Omega-„Dziewczyna o perłowych włosach”, cover Iggy'ego Popa-„Pasażer”, które się stały koncertowymi przebojami Kultu, "Psalm 151" uważany za najpiękniejszy utwór z tej plyty. A także dobrze znane przez fanów grupy piosenki „Ręce do góry”, czy ballada „Lewe lewe loff”. Na krążku jest też nowa wersja „Piosenki Młodych Wioślarzy.” W roku 1996 ukazuje się kontynuacja płyty z piosenkami ojca Kazika Staszewskiego, Stanisława, który był znanym, warszawskim bardem, związanym z klubem "Piwnica"-"Tata 2". Gdy Kazik miał cztery lata, ojciec wyjechał do Francji; pracował tam w biurze architektonicznym. Pod koniec życia wrócił do Polski. Zmarł na serce w Warszawie w 1973 r. Na płycie znalazły się na nim również śpiewane wersje wierszy Gałczyńskiego, które niegdyś wykonywał właśnie Stanisław Staszewski. Wśród nich znalazł utwór "Kochaj mnie, a będę twoją" zaśpiewany w duecie Kazika z Violettą Villas. Część piosenek posiadało muzykę lub słowa pochodzenia tradycyjnego ("Kołysanka stalinowska", "Dolina"), w dwóch użyto wierszy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego ("Śmierć poety", "Ballada o dwóch siostrach"). Jednak "Tata 2" nie było tak wielkim sukcesem komercyjnym co "Tata Kazika". W 1998 roku grupa wydaje krążek „Ostateczny krach systemu korporacji”. Na albumie po raz pierwszy pojawia się nowy członek zespołu – trębacz Janusz Zdunek. Na płycie znalazło się kilka piosenek "radiowych", jak „Lewy czerwcowy /Panie Waldku, Pan się nie boi”, „Gdy nie ma dzieci”, „Dziewczyna bez zęba na przedzie”, czy „Komu bije dzwon.” Ten ostatni utwór zespół zadedykował Andrzejowi Szymańczakowi, perkusiście grupy, który zginął przez zadławienie się gumą do żucia podczas snu. W tym roku do grupy dołączył nowy perkusista- Tomasz Goehs z formacji Kazik Na Żywo, który zastąpił tragicznie zmarłego Andrzeja Szymańczaka.W 1998 zespół opuścił na rok Janusz Grudziński. Zastępował go wtedy Jacek Rodziewicz. W tym samym roku odbyła się pierwsza Pomarańczowa Trasa zespołu po największych miastach Polski, która od tamtej pory niezmiennie organizowana jest każdego roku. W 2001 roku pojawił się album „Salon Recreativo”, składający z dwóch płyt CD, zawierających nowy materiał i stare piosenki grupy odświeżone i nagrane na nowo. Promował ją singel i teledysk „Brooklyńska Rada Żydów”, który stał się popularny, pomimo że media obawiały się emitowania tej piosenki, choć odnosiła się ona w tekście z życzliwością do Żydów. W efekcie klip został zakazany (w praktyce nieemitowany) w polskim MTV. Kolejna płyta grupy Kult ukazała się dopiero 5 grudnia 2005 roku. Miała ona tytuł „Poligono Industrial.” Wydana została w dwóch wersjach: zwykłej, w promocyjnej cenie oraz w drugiej, droższej zawierającej dodatkową płytę DVD z dziesięcioma teledyskami zespołu. Singlami z płyty były „Kocham cię, a miłością swoją”, który stał się przebojem, oraz „Pan Pancerny”, który poruszał tematy religijne. Album pokazał, że fani zespołu wciąż chcą by grupa nagrywała kolejne utwory i płyty. Czego największym wyrazem było to, że ta płyta już w pierwszym miesiącu sprzedaży osiągnęła status Złotej Płyty. Sami muzycy, jak później przyznawali, nie do końca byli zadowoleni z nowego krążka. W roku 2007 Kult rozpoczyna pracę nad nowym wydawnictwem, o roboczym tytule „Concentrazion Gigantica”. Ma ono się ukazać w 2009 roku. Na koncertach pojawiają się robocze utwory z nowej płyty. 5 lipca 2007 w Programie Trzecim Polskiego Radia odbył się jubileuszowy koncert na 25-lecie Kultu. Koncert trwał ponad trzy godziny i w całości był transmitowany przez Trójkę. 6 marca 2008 zespół opuścił Krzysztof "Banan" Banasik, a skład został uzupełniony przez Wojciecha Jabłońskiego (gitara) i Jarosława Ważnego (puzon). Dyskografia Kult (1986) Posłuchaj to do ciebie (1987) Spokojnie (1988) Kaseta (1989) 45-89 (1990) Your Eyes (1991) Tata Kazika (1993) Muj wydafca (1994) Tata 2 (1996) Ostateczny krach systemu korporacji (1998) Salon Recreativo (2001) Poligono Industrial (2005) Concentrazion Gigantica (2009) – planowana Źródła: Gnoiński, L., Kult Kazika, Poznań 2001
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW