Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Analiza fundamentalna
dodano 25.07.2008
Analiza fundamentalna umożliwia osiąganie ponadprzeciętnych wyników inwestycyjnych. Oczywiście, jak w każdej innej dziedzinie, aby osiągnąć sukces, należy ciągle zgłębiać swoją wiedzę.
Analiza fundamentalna odpowiada na pytanie, jaka jest obecna „wartość wewnętrzna” spółki. Analiza ta uwzględnia obecną oraz przyszłą sytuację przedsiębiorstwa. Metoda ta może być stosowana zarówno przez inwestorów instytucjonalnych zarządzających dużymi aktywami, jak i inwestorów indywidualnych.
Analiza fundamentalna składa się z:
1. Analizy makrootoczenia
2. Analizy sektorowej
3. Analizy sytuacyjnej spółki
4. Analizy finansowej spółki
5. Wyceny akcji
Analiza makrootoczenia, sektorowa oraz sytuacyjna spółki wiąże się z odpowiedzią na pytanie, w jakich warunkach działa spółka. Jest to najważniejsza część analizy fundamentalnej, ponieważ na tej podstawie dokonuje się prognozy oczekiwanych zysków generowanych przez firmę. Z kolei analiza finansowa oraz wycena akcji stara się odpowiedzieć na pytanie, jaka jest obecna wartość biznesu, czyli czy dana spółka jest przewartościowana czy też niedowartościowana.
Wycena fundamentalna działa w dłuższym okresie czasu, gdyż w krótszym możliwe są okresy przewartościowania lub niedowartościowania, co powoduje, że wykorzystując analizę fundamentalną można osiągać ponadprzeciętne wyniki inwestycyjne.
Poniższy opis analizy makrootoczenia, sektorowej oraz sytuacyjnej spółki zaczerpnąłem z: “Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”; Grażyna Gierszewska, Maria Romanowska; PWE Warszawa 2003,
Analiza makrootoczenia:
Makrootoczenie determinuje, w jakich warunkach działa przedsiębiorstwo, firma nie ma jednak możliwości zmiany tych warunków.
Makrotoocznie można podzielić na 6 sfer:
1. Otoczenie ekonomiczne
2. Otoczenie technologiczne
3. Otoczenie społeczne
4. Otoczenie demograficzne
5. Otoczenie polityczne i prawne
6. Otoczenie międzynarodowe
Analiza sektorowa:
Klasyczne podejście opiera się na założeniu, że sukces spółki zależy od umiejętności dostosowania się firmy do warunków zewnętrznych.
Podstawowe techniki dotyczące analizy warunków, w jakich działa firma to np.:
1. Pięć sił Portera
2. Analiza grup strategicznych
3. Punktowa ocena atrakcyjności sektora
4. Analiza możliwości globalizacyjnych sektora
Analiza sytuacji spółki:
Innym spojrzeniem na czynniki sukcesu firmy jest “podejście zasobowe”. Teoria ta próbuje znaleźć czynniki sukcesu tkwiące w samej spółce. Zgodnie z tym podejściem sukces firmy zależy od jej zasobów oraz zdolności do odpowiedniego wykorzystania tych zasobów.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW