Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Jak handlować w sieci
dodano 16.08.2007
Rozmowa z Pawłem Fornalskim i Sebastianem Mulińskim z firmy IAIsystem, nt. handlu internetowego.
- Jakie są perspektywy handlu internetowego?
- Era amatorskich stron, które działały lub nie, zawierały proste elementy umożliwiające sprzedaż i były oparte o darmowe skrypty - przemija. Handel internetowy się profesjonalizuje, a firmy, które dotychczas handlowały na aukcjach otwierają sklepy oparte na płatnym oprogramowaniu. Większe podmioty gospodarcze wykupują małe firmy, w sieci zachodzą podobne procesy jak w realu na rynku detalicznym, np. spożywczym. Sprzedaż w internecie będzie rosła. Szacuje się, że w 2010 r. będzie to około 4 – 5 proc. całego handlu. Przewidujemy wzrost rzędu kilkuset procent. W sieci będzie płaciło się zwykłymi, płaskimi kartami debetowymi co powinno przyczynić się do wzrostu obrotów. Sieć tym się charakteryzuje, że wszyscy klienci szybko mogą dotrzeć do sprzedawców internetowych, a sprzedawcy mają dostęp do rynku globalnego. Im wcześniej zaczniemy w tej sieci istnieć, tym większe mamy szanse na to, że za kilka lat to my będziemy liderami w swojej branży.
- Co jest potrzebne, aby uruchomić sklep internetowy?
- Wbrew pozorom wcale nie jest najważniejszy silny komputer, dobre oprogramowanie czy nawet internet. Najważniejszy jest produkt. Jeśli mamy pomysł na produkt, to na dobrą sprawę wystarczy prosta strona internetowa kontakt poprzez skypa czy emaila i można handlować. A handlować można praktycznie wszystkim. Każdy rok przynosi kolejne dowody na to, że coraz to ciekawsze artykuły sprzedaje się poprzez internet. Do niedawna wydawało się, że w sieci da się sprzedać tylko płyty kompaktowe lub książki. W tej chwili sprzedaje się części samochodowe, maszyny, a ostatnim hitem są materiały budowlane. Najogólniej mówiąc: wszystko co da się dostarczyć klientowi, można sprzedawać przez sieć.
- Jakim kapitałem trzeba dysponować, aby otworzyć sklep internetowy?
- Paradoksalnie, potrzebne są dość spore pieniądze. Należy przede wszystkim zgromadzić produkty i zabezpieczyć płynność finansową. Coraz trudniej wstrzelić się w taką branżę, aby można było zaopatrzyć się w polskiej hurtowni po drugiej stronie ulicy. Coraz częściej trzeba sprowadzać produkty z zagranicy, a to kosztuje. Innym modelem biznesowym jest uruchomienie sprzedaży internetowej przy już istniejącym, tradycyjnym sklepie. Uruchomienie takiej sprzedaży nie wymaga wielkich nakładów finansowych, a sklep sieciowy powinien zwiększyć obroty i w ten sposób przyczynić się do obniżenia cen zaopatrzeniowych u dostawców.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW