Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Opony zimowe - test automobilklubów
dodano 16.10.2009
Test opon zorganizowany przez automobilkluby z Niemiec, Austrii i Szwajcarii nie wywołał trzęsienia ziemi. Po raz kolejny okazało się, że długoletnie doświadczenie i nowoczesne technologie są nie do przecenienia.
Próbie poddano opony w popularnych rozmiarach 195/65R 15T oraz 175/65R 14T. Te pierwsze montowane są najczęściej w pojazdach kategorii średniej niższej, drugi rozmiar spotkamy w autach małych, typu Fiat Punto, Ford Fiesta, Toyota Yaris.
Dla kompaktów
W tej grupie produktów, najlepiej wypadły modele Goodyear UltraGrip 7+, Continental ContiWinterContact TS 830, Pirelli Winter 190 Snowcontrol oraz Dunlop SP Winter Sport 3D. Zostały one ocenione podczas testu na piątkę, czyli na cztery gwiazdki, ponieważ praktycznie nie miały słabych stron w zakresie bezpieczeństwa.
Tuż za najlepszymi uplasował się m.in. produkt Michelina, Alpin A3. Opona zapewniała rewelacyjnie niskie opory toczenia, a co za tym idzie – dużą oszczędność paliwa, lecz gorzej sprawowała się na mokrej nawierzchni, co nie pozwoliło jej zająć miejsca wśród najlepszych. Na uwagę zasługuje także wielosezonowa opona Goodyear Vector 4Seasons.
Najgorzej w teście zostały natomiast ocenione opony Nankang Snow Viva SV, Marshal I'ZEN KW15 i Wanli Winter – Challenger S1086.
Dla maluchów
Także tu wśród zwycięzców znalazły się produkty Continental (WinterContact TS 800), Goodyear (UltraGrip 7+), Dunlop (SP Winter Response), jednak najlepszy okazał się Vredestein Snowtrac 3. Był on praktycznie bezkonkurencyjny w jeździe po śniegu i lodzie. Tak samo dobra na lodzie okazała się wspomniana już wielosezonowa opona Goodyear Vector 4Seasons. Wspomnieć należy też ponownie o modelu Alpin 3 firmy Michelin. To chyba największy przegrany testu. Mimo że opona okazała się najlepsza w jeździe po suchym asfalcie, była najbardziej komfortowa, a także stawiała najmniejsze opory toczenia i najmniej się zużywała, znalazła się tuż za podium. Powodem było słabsze zachowanie się na śniegu i mokrej nawierzchni.
Hamowanie na mokrym asfalcie stało się także gwoździem do trumny dla opon Gislaved Euro*Frost 3 Silica, Maxxis Presa Snow Wintermaxx, Tigar Winter 1, Ceat Artic III, Linglong Winter – Hero Radial 652. Na tych ostatnich samochód testowy zatrzymał się o 22,5 metra dalej niż na najlepszych w tej grupie oponach Continental WinterContact TS 800.
Procedura testowa:
Zachowanie się opony zimowej na suchej nawierzchni - 15% udziału w ocenie;
Zachowanie na mokrej nawierzchni - 30 % udziału w ocenie;
Zachowanie na śniegu - 20% oceny końcowej;
Zachowanie na lodzie - 10% oceny końcowej;
Komfort użytkowania - 3% oceny końcowej;
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW