Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Badanie użyteczności GPS-ów
dodano 01.08.2008
Firma Janmedia Interactive Sp. z o.o. przeprowadziła pierwsze w Polsce badanie dotyczące użyteczności (usability) GPS-ów. Co się okazało?
Jesteśmy w samym środku wakacji, a tuż przed sezonem urlopowym wzrasta sprzedaż urządzeń nawigacji samochodowej GPS. Wg serwisu www.roadlook.pl sprzedaż GPS-ów w 2007 roku wyniosła 250 tys., zaś w tym roku szacuje się jej dalszy wzrost o ok. 80%. Eksperci oceniają, że nasycenie rynku to ok. 10%, a sam rynek wykazuje dynamiczną tendencję wzrostową.
O popularności nawigacji samochodowej w okresie wakacyjnym decyduje przede wszystkim grubszy portfel Polaków, którzy chętnie wydają pieniądze na wycieczki
i udogodnienia z nimi związane, a także znaczący spadek cen urządzeń. Nie bez znaczenia jest też fakt pojawienia się coraz lepszych ofert oraz szacowane przez firmy transportowe oszczędności czasu i paliwa dzięki korzystaniu z nawigacji.
Popularności GPS-ów towarzyszy rosnąca konkurencja na rynku. Warto więc zadbać
o użyteczność interfejsu GPS’a. Usability GPS-a, w tym aspekty związane z łatwością obsługi i intuicyjnością, jest istotne przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo jazdy. Ważny jest też ogólny poziom satysfakcji płynącej z wykorzystywania produktu: dobry GPS nie powinien odciągać uwagi kierowcy od prowadzenia samochodu, a design interfejsu nie powinien rozpraszać, lecz ułatwiać pracę z nawigacją. W trasie często nie ma czasu czy możliwości, by się zatrzymać i dłuższy czas szukać potrzebnych opcji na wyświetlaczu GPS-a, a skupienie uwagi się na obsłudze nawigacji podczas prowadzenia samochodu (np. wklepywanie adresu) może okazać się nawet groźne dla życia. Z tego powodu interfejs powinien być jak najbardziej czytelny i intuicyjny, a kluczowe funkcjonalności znajdować się „pod ręką”. Jednym z głównych celów użyteczności GPS-a jest łatwość wykonywania najważniejszych funkcjonalności, takich jak np. ustalenie trasy, wyszukiwanie najbliższych POI (ang. points of interest), wyznaczanie drogi do domu oraz czytelność mapy i informacji przekazywanych podczas jazdy.
Eksperci wrocławskiej agencji Janmedia Interactive przygotowali jakościowe badanie użyteczności interfejsów trzech najpopularniejszych urządzeń GPS. Podstawowym celem testów było sprawdzenie, jak osoby początkujące w korzystaniu z nawigacji radzą sobie
z podstawowymi funkcjonalnościami, jak odbierają interfejs urządzeń oraz czy jest on intuicyjny. Wnioski płynące z raportu zamieszczonego na stronie www.janmedia.pl,
z pewnością zainteresują projektantów interfejsów, sprzedawców oraz inne osoby zajmujące się nawigacją. To pierwszy raport o użyteczności GPS-ów na polskim rynku.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW