Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Tematyczny serwis społecznościowy?
dodano 31.07.2010
Moda na Web 2.0 pojawiła się spontanicznie. Z dużym sukcesem, od kilkunastu miesięcy, podbija Internet. Serwisy oparte na tej idei są tworzone przez samych użytkowników, którzy współodpowiadają za treść oraz rozpowszechniają ją między sobą.
Czym jest serwis społecznościowy?
Serwis społecznościowy, czyli inaczej portal społecznościowy, to interaktywna strona www, która jest współtworzona, przez sieci społeczne osób, mających wspólne zainteresowania lub poglądy. Użytkownicy poprzez komunikatory do rozmów, czaty, fora i listy dyskusyjne dzielą się informacjami, zainteresowaniami czy punktem widzenia na różne rzeczy, współtworząc przy okazji portal i nadając mu kierunek.
Rodzaje serwisów społecznościowych
Obecnie różnorodność portali społecznościowych powoduje, iż ciężko podzielić je na jakiekolwiek grupy. Niemniej jednak, najbardziej znane i popularne są serwisy skierowane do konkretnych grup społecznych np. do byłych uczniów, jak na przykład Nasza-klasa.pl, czy do ogółu internautów, jak Facebook.com. Innym rodzajem są portale społecznościowe nastawione na treści dostarczane przez użytkowników np. YouTube czy fotka.pl. Wśród rodzajów wymienia się także specjalistyczne, jak Energetycy.net, o profilu biznesowym, jak GoldenLine.pl oraz portale branżowe np. skupiające lekarzy konsylium24.pl i tematyczne wpolske.com, dla wszystkich zainteresowanych turystyką.
Człowiekiem Roku tygodnika Time - „Ty”
Amerykański tygodnik „Time” w grudniu 2006 roku ogłosił, iż Człowiekiem Roku 2006 jesteś „Ty”. „Ty kontrolujesz erę informacji”, tym samym zwrócił się on do użytkowników Internetu, honorując w ten sposób rozwój internetowych treści i społeczności, tworzonych w sieci. Wspólna praca użytkowników Internetu została doceniona w skali światowej. Wyróżniona została największa internetowa encyklopedia - Wikipedia, a także serwis społeczności internetowej MySpace i serwis YouTube. Dzięki temu wydarzeniu zaczęto postrzegać społeczność użytkowników jako potencjał rozwojowy.
Boom na serwisy społecznościowe
W tym samym roku, w Polsce portale dziennikarstwa obywatelskiego zaczynają podbijać "rynek"; Internetu. Thinkmedia otwierają serwis społecznościowy Ithnik.pl, a Polskapresse uruchamia serwis Wiadomosci24.pl. W 2007 roku portal Interia.pl tworzy serwis Interia360.pl. Rok później Media Regionalne wpadają na pomysł uruchomienia MM Moje Miasto – projekt regionalnego dziennikarstwa obywatelskiego. W 2009 powstaje kolejny serwis do.org.pl. A w 2010 roku? Wspomniane wyżej portale radzą sobie dobrze, co jednak interesujące, zaczyna się moda na... portale tematyczne. Rusza m.in. wpolske.com założony przez grupę… ale pasjonatów.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW