Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
W kolejce do prostych rachunków
dodano 23.01.2011
Na świecie już od prawie 10 lat funkcjonują systemy łatwego i bezpiecznego regulowania rachunków poprzez kanały bankowe. Kiedy zdobędą one popularność w Polsce?
Kiedy myślimy o rachunkach dostarczanych nam przez usługodawców, zwykle staje nam przed oczyma wizja sterty kopert i blankietów. W niektórych domach przyjęło się, wzorem amerykańskich filmów, dzielić je na opłacone i nieopłacone i układać w osobnych przegródkach. W innych, bardziej nowoczesnych, rachunki często opłacane drogą elektroniczną - poprzez mozolne przepisywanie numerów faktur, kont bankowych, kwot itp. Metod gromadzenia i regulowania rachunków jest jeszcze kilka, ale wszystkie łączy jedno - nie nadążają za światowymi trendami.
A te kierują się coraz bardziej w stronę uproszczenia, integracji i ekologii. Tam, gdzie kiedyś należało zadrukować miliony kartek papieru, teraz korzysta się z wersji elektronicznych. Tam, gdzie groziło nam zapomnienie o terminie spłaty, teraz przypomina się o nim w miejscach, które użytkownik odwiedza najczęściej. Wreszcie, tam, gdzie na konsumenta czekała mozolna praca związana ze staniem na poczcie, bądź przepisywaniem długich sekwencji cyfr, teraz wystarczy kliknąć w jeden przycisk. Wszystkie ww. rozwiązania obejmuje narzędzie EBPP, dostępne w niektórych państwach już od prawie 10 lat.
Dobre wzorce
Już w 2003 r. założona została w Wielkiej Brytanii firma Electronic Bill Presentment & Payment Ltd (a więc EBPP), przekształcona rok później w OneVu Ltd. Nowa spółka posiadająca wsparcie VokaLink - dostawcy rozwiązań międzybankowego transferu pieniędzy, zaoferowała usługę nieznaną wcześniej na rynku. Użytkownicy mogli zacząć otrzymywać elektroniczne rachunku bezpośrednio na stronę internetową banku, w którym mieli konto, tam je przeglądać oraz decydować o realizacji opłat. Wszystko w jednym miejscu, w całkowicie zautomatyzowanej i bezpiecznej formie. Nic dziwnego, że firma odnotowała błyskawiczny wzrost, obecnie zarządzając ponad 300 milionami rachunków. W 2007 roku pomysł na usługę EBPP docenił miesięcznik “The Banker” przyznając OneVu nagrodę w konkursie Technology Awards za innowacje w płatnościach.
Od pierwszej połowy zeszłej dekady powstało co najmniej kilkadziesiąt usług w wielu krajach świata realizujących filozofię EBPP. Systemem wartym wspomnienia jest zwłaszcza uruchomiony w 2004 SADAD, przedsięwzięcie zrealizowane przez bank centralny Arabii Saudyjskiej. Tym, co wyróżnia tę usługę, jest jej perspektywiczny cel - umożliwienie wszystkim obywatelom Królestwa wygodnego i szybkiego płacenia rachunków przez kanały bankowe. Do jej wdrożenia zostały zobligowane wszystkie banki w kraju, obok zaś zwykłych rachunków pochodzących od dostawców usług, obejmuje ona również opłaty pochodzące od państwa, takie jak np, mandaty drogowe.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ