Start
Profil
Pino quizy
pino gry
o pino
zamknijx
Musisz być zalogowany, żeby ocenić artykuł.
zamknijx
Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie

Dziwna cenowa logika

Autor: Mirnal
dodano 24.05.2010
Dziwna cenowa logika

Czy nielogiczne dysproporcje cenowe powinny być zmienione w stronę bardziej logiczną?


Najczęściej w handlu obowiązuje niepisana, ale rozsądna (wręcz logiczna!) zasada, że zakup hurtowy jest tańszy od detalicznego. Jeśli w sklepie są dwa opakowania, z których jedno zawiera dwa razy więcej towaru niż drugie opakowanie, to cena jednostkowa (za kilogram albo za sztukę lub litr) jest niższa w opakowaniu większym niż w mniejszym. W skrajnym przypadku ceny jednostkowe są równe.
Co sądzić o sytuacji odwrotnej, czyli kiedy dwukrotnie większa czekolada (np. 200 g) jest droższa od dwóch identycznych mniejszych (np. 100 g)? Wówczas jesteśmy przekonani, że albo ktoś się pomylił, albo ktoś świadomie majstrował przy cenie, ale reklamuje większy towar stwarzając pozory, że jest tańszy, bowiem przy niektórych masach towaru (np. 250 g) nie każdy w pamięci potrafi obliczyć i wykazać absurd "okazji cenowej" towaru większego. Różnica może wynikać także z różnoterminowych dostaw, jednak właściciel sklepu powinien unormować ceny obu produktów, czyli ustalić ich logiczne wartości.
Ale sklepy mają tysiące artykułów i taką gafę można zrzucić na spory asortyment i kadrę, która sobie z tym jakoś nie radzi. Często zapewne są to tzw. "pomyłki", czyli personel wie, że "okazja" jest sfingowana i sklep liczy na łowców okazji, którzy przecież zwykle ufają krzykliwym reklamom znajdującym się przy zachwalanych okazjach i "okazjach".
Jednak co można pomyśleć o aptece, w której sprzedawany jest ten sam lek w dwóch różnych opakowaniach i cena jednostkowa w opakowaniu większym jest wyższa, niż w opakowaniu mniejszym? Przecież zwykle (a powinno być zawsze) obowiązuje zasada - im więcej kupisz, tym mniej płacisz za pojedynczy element. Zwłaszcza w aptekach jest to często obserwowane, bowiem dwukrotnie większe opakowanie zawiera tabletki znacznie tańsze (za sztukę), niż opakowanie mniejsze.
Poprawną logikę widać na przykładzie leku „Acard” – w pewnej internetowej aptece małe opakowanie (30 tab.) kosztuje 2,69 zł, zaś w dużym opakowaniu (60 tab.) - 4,99 zł. Rozsądny nabywca kupi jedno duże opakowanie zamiast dwóch małych, jeśli jest skazany na długotrwałe zażywanie leku.
Aż cztery różne opakowania zawierają identyczne kapsułki islandzkiego tranu, przy czym jednostkowa cena (w groszach za kapsułkę) kształtuje się: 60 szt. – 22, 100 szt. – 17,4, 120 szt. – 16,5, 400 szt. – 12. Siedmiokrotnie większy zakup umożliwia zakup za niemal połowę ceny (jednostkowo), co jest nieosiągalnym wynikiem w budownictwie, motoryzacji, czy w turystyce.
   Dziwna cenowa logika - zobacz źródło wróc do artykułów
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Aby dodac komentarz należy się zalogować.
 
REKLAMA
 
UŻYTKOWNIK: Mirnal
avatar

O mnie
W serwisie od:
12.02.2007
Dodaj do znajomych

 
INNE OD Mirnal
 
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
 
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW
21.09.2009 10:24:34
02.06.2009 19:31:08
09.06.2009 18:03:13
27.04.2009 18:23:22
 
zobacz więcej
 
Społeczność Witamy w serwisie Pino.pl. Nasz serwis to

nowoczesny portal społecznościowy

w pełni tworzony przez naszych Użytkowników. Dołącz do naszej społeczności. Poznaj świetnych ludzi, kontaktuj się z nimi, baw się rozwiązując quizy, graj w gry, twórz własne blogi, pokazuj swoje zdjęcia i video. Pino.pl to serwis społecznościowy dla wszystkich tych, którzy chcą świetnie się bawić, korzystać z wielu możliwości i poznać coś nowego. Społeczność, rozrywka, fun, ludzie i zabawa. Zarejestruj się i dołącz do nas.
Pino
Reklama
O Pino
Polityka prywatności
Pomoc
Regulamin
Blog
Reklamacje
Kontakt
Polecane strony
Darmowy hosting
Playa.PL - najlepsze gry
Filmiki
Miłość
Prezentacje