Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
HEJ! DO CIEBIE MÓWIĘ!
dodano 01.08.2007
Wizje Spielberga z filmu „AI” na temat inteligentnych reklam, które zwracają się do przechodniów, są bliskie spełnienia... Dziś funkcjonują już interaktywne stanowiska multimedialne, które – jako wirtualni doradcy, komunikują się z odbiorcą.
Jak rzecz wygląda w praktyce?
Wyobraźmy sobie duży płaski ekran umiejscowiony gdzieś na poziomie naszego wzroku. Niby nic się nie dzieje. Dobrej jakości ruchomy obraz, na którym widać sympatyczną osobę, ale… kiedy przechodzimy tuż obok lub zbliżymy się na pewną odległość, pan albo pani z ekranu ‘puka w szybę’, nachyla się w naszym kierunku, zaprasza do rozmowy, pokazuje gdzie iść, wyjaśnia, demonstruje... Widzimy ją, słyszymy, możemy nawet zadać jakieś pytanie, a ona postara się być maksymalnie pomocna udzielając precyzyjnych odpowiedzi.
Kim jest wirtualny doradca
Może być elegancką kobietą, przystojnym mężczyzną, dzieckiem, miłym staruszkiem, może być każdym. Ma taki wygląd i takie cechy charakteru, jakie chcemy żeby miał. Zadaje pytania, odpowiada, podtrzymuje rozmowę. Prezentuje ofertę firmy posługując się językiem naturalnym. Nie je, nie śpi i nie pobiera opłat za swoją pracę, a pracować może na stronie WWW, pełniąc funkcję inteligentnej nawigacji po serwisie, albo w świecie offline - w ramach opisanego wyżej interaktywnego stanowiska prezentacyjnego.
Co się kryje za miłą aparycją i dźwięcznym głosem
Im bardziej naturalny jest bot, tym więcej zaawansowanych technologii za nim stoi. Jednymi z najpopularniejszych obecnie w Polsce rozwiązań są IVO Software, dzięki któremu awatary mówią ludzkim głosem, oraz oprogramowanie InteliWISE, zapewniające im odpowiedni wygląd i ludzkie reakcje. Technologia Virtual Humans, opiera się na połączeniu NLP (rozpoznawania naturalnego języka), zarządzania bazami wiedzy i multimediów, przetwarzaniu obrazu i syntezie mowy, a także na wykrywaniu i analizie ruchu rozmówcy awatara. To wszystko razem zapewnia nie tylko wzmożone zainteresowanie ze strony naszych odbiorców, czy praktyczne korzyści w postaci zaoszczędzenia czasu, bo informacje przekazywane są szybciej i bardziej atrakcyjnie, ale może również budować więź pomiędzy awatarem i jego rozmówcą. Każdy taki wirtualny człowiek ma bowiem swoją osobowość, życiorys, zwyczaje i zainteresowania, a to nadaje ludzki wymiar i jemu i firmie lub marce, którą reprezenruje.
Pani Innowacja i Pani Eksperyment
Jeden z wirtualnych doradców InteliWISE, któremu głosu użycza firma IVO, od czerwca tego roku pracuje już w Pomorskim Parku Naukowo - Technologicznym w Gdyni, gdzie udziela informacji na temat nowego projektu „Centrum Nauki EKSPERYMENT”. Wystarczy, że w pobliżu multimedialnego stanowiska pojawi się jakaś osoba, a usłyszy ona miły głos oferujący pomoc... To Pani Eksperyment mówi do nas z ekranu. Wita przechodniów i odpowiada na pytania związane z projektami PPNT. W tym samym czasie na stronie WWW informacji o działaniach Pomorskiego Parku Naukowo – Technologicznego udziela internautom inna sympatyczna wirtualna osóbka - Pani Innowacja.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW