Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Korzyści i zagrożenia zakupów grupowych w Internecie
dodano 25.11.2010
Szybko zwiększająca się liczba serwisów oferujących zakupy grupowe sprawia, że coraz trudniej łowcom okazji upolować wartościowe oferty. Sprawdźmy co może zyskać klient zakupów grupowych i na jakie zagrożenia jest narażony.
Strony z zakupami grupowymi umożliwiają nabycie produktów lub usług w ograniczonym czasie i pod warunkiem, że zbierze się odpowiednia liczba chętnych na zawarcie transakcji. Obroty serwisów wzrosły kilkakrotnie w ciągu ostatnich miesięcy, a mimo to na rynku pojawiają się wciąż nowe start-upy z zamiarem ugryzienia kawałka tortu w tym dochodowym biznesie.
Obecnie, w Polsce istnieje ponad 10 serwisów z zakupami grupowymi, a nowe strony zapowiadają start w najbliższej przyszłości. Taka ilość portali obiecujących klientom zniżki niesie ze sobą zagrożenie w postaci pojawiania się mało interesujących lub nawet podejrzanych okazji. Cena, jaką płaci konsument za dużą ilość i różnorodność promocji to czas, jaki musi poświęcić na szukanie wartościowych ofert.
Korzyść: nagrody za polecenia
Serwisy zakupów grupowych silnie konkurują między sobą o klientów. Wiele z nich oferuje nagrody za polecenie strony znajomym i nakłonienie ich do zakupu. Nagrody wahają się w przedziale 5-15 zł za polecenie. Póki co, żaden z serwisów nie zwiększa wartości nagrody w zależności od ilości poleceń.
Zagrożenie: podejrzane firmy
Nikt nie chce kupować od podejrzanego sprzedawcy. Dlatego należy dokładnie sprawdzić restaurację czy salon kosmetyczny zanim kupimy bon. Serwisy zakupów grupowych dokładają starań aby dostarczać tylko najlepsze oferty lecz mimo to powinniśmy sami upewnić się co kupujemy.
Korzyść: okazje w mniejszych miastach
Najwięksi gracze na rynku negocjują oferty z lokalnymi firmami z mniejszych miast. Poszerzanie oferty o kolejne lokalizacje oznacza, że strony mogą już oferować więcej okazji jednocześnie, docierać do szerszego grona klientów, a sami konsumenci łatwiej znajdują promocje w miejscach swojego zamieszkania.
Zagrożenie: wątpliwe okazje
Zdarza się, że ceny na stronach grupowych zakupów są porównywalne z cenami, jakie możemy uzyskać za pomocą innego rodzaju kuponów. Przykładem mogą być restauracje oferujące zniżkowe bony na własnej stronie internetowej. Dlatego zawsze warto sprawdzić, czy zakup, który planujemy rzeczywiście jest okazją.
Korzyść: zatrzymanie klienta
Wiele osób sadzi, że klienci, którzy przychodzą z kuponami już nigdy nie wrócą ponieważ są oni tzw. "łowcami okazji" nieustannie szukającymi zniżki. W zakupach grupowych chodzi jednak o powracających klientów, więc należy się spodziewać działań taktycznych, takich jak newslettery z ekskluzywnymi rabatami.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW