Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Wybór domeny
dodano 07.05.2007
Dobry adres internetowy jest najważniejszy dla działalności w interaktywnej rzeczywistości.
Rynek nazw domen, mimo iż jest rynkiem bardzo młodym, zaczyna się gwałtownie kurczyć. Dzieje się tak dlatego, że adresy internetowe są unikatowe, żaden się nie powtarza. Najlepsze adresy internetowe zostały już dawno zarejestrowane i osiągają niebotyczne ceny. Posiadanie własnej strony WWW czy firmowego adresu e-mail jest dziś tak oczywiste jak posiadanie telefonu czy faksu. Jeśli jeszcze nie zarejestrowałeś adresu www dla siebie, spiesz się, nawet jeśli nie zamierzasz tworzyć serwisu internetowego. Nazwa domeny jest najważniejszym składnikiem inwestycji w internecie, a jej wybór jest kluczowy dla powodzenia całej inwestycji.
Istnieją dwa najważniejsze kryteria wyboru nazwy domeny: wybór nazwy własnej i wybór nazwy zawierającej słowa kluczowe. Powinny one uwzględniać przewidywaną odpowiedź na pytanie: „Jak internauta będzie szukał naszych produktów?”. Oba kryteria mają swoje wady i zalety i warto je zniwelować przez posiadanie kilku domen. Jednak przy promowaniu firmy w internecie pojawia sie pytanie: „Która domena ma być domeną główną?”.
Nazwa własna
Polecana dla działalności oferującej szeroki zakres produktów lub usług. Jej wykorzystanie zawsze ma sens, gdy nasza firma jest znana, posiada wieloletnią tradycję, ma ugruntowaną pozycję, oferujemy dobra luksusowe lub chcemy budować markę od podstaw. Należy pamiętać, że budowanie świadomości lub rozpoznawalności marki jest bardzo kosztowne i czasochłonne, jednak przy odpowiedniej promocji i po jakimś czasie okazuje się lepszym wyborem. Jeżeli nie wymyśliłeś jeszcze nazwy, musisz wiedzieć, że najłatwiej zapamiętujemy nazwy do 5 liter. Im więcej liter, tym gorzej. Starajmy się też, żeby nasza nazwa składała się z jednego wyrazu, choć nie jest to łatwe, z uwagi na ograniczoną ilość pozostałych domen. Unikajmy wszelkich tworów typu: „roman-bud” czy „ala-fryz”. Pamiętajmy, że jest ona wizytówką naszej firmy i nie może budzić negatywnych skojarzeń.
Nazwa zawierająca słowa kluczowe
Cały marketing internetowy to słowa kluczowe. Wykorzystywanie słów kluczowych w nazwie domeny jest zdecydowanie bardziej korzystne przy pozycjonowaniu czy reklamie za pomocą linków sponsorowanych, a to dlatego, że jest łatwe do reklamowania oraz bardziej skuteczne i dzięki temu wielokrotnie tańsze niż nazwa własna. Zdecydowanie polecane, gdy firma zamierza lub specjalizuje się w określonej działalności, zwłaszcza jeśli chcesz, by klienci byli lojalni wobec produktu. Domena nie musi być marką. Ma ułatwić odnalezienie naszej witryny, a więc musi być łatwa do zapamiętania i skojarzenia z określoną działalnością. Używając słowa kluczowego w adresie internetowym zapewniamy łatwy dostęp do swojej strony, osiągając szybciej i większe korzyści z prowadzonego na niej serwisu. Z czasem domena zawierająca słowo kluczowe może też stać się nazwą własną, przez przypisanie końcówki do nazwy. Warto zastanowić się nawet nad zmianą nazwy firmy, jeżeli posiada się wyjątkowo atrakcyjną domenę. Jeżeli asortyment firmy jest wąski, warto zarejestrować wydzielone domeny dla różnych produktów. Pamiętajmy, że wszystkie aktualne przeglądarki obsługują juz domeny IDN, czyli „Internationalized Domain Names” - angielska nazwa określająca domeny wielojęzyczne. Domena IDN zawiera polskie znaki diakrytyczne, dzięki czemu np. sprzedając pieczątki możemy zarejestrować www.pieczątki.com, a nie skazywać się na „pieczatki”.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW