Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Aspekt społeczny gier internetowych: z awatara do kochanka?
dodano 22.09.2011
Dzięki grom internetowym, niektórzy znajdują drogę do nawiązania swoich najciekawszych życiowych relacji...
Co sprawia, że miliony graczy przeglądarkowych z całego świata kreują swoje wirtualne tożsamości? Jakie elementy składają się na nierzeczywistą postać gracza? W świecie gier internetowych awatary stanowią najważniejszą część skomplikowanego zespołu fabuły, akcji, interakcji, bogacenia się i postrzegania wartości materialnej. Okazuję się, że dla większości graczy atrakcyjność gier wynika bardziej z pragnienia tworzenia projekcji alter ego w świecie rzeczywistych powiązań w nierzeczywistym świecie, niż z chęci osiągnięcia sukcesu materialnego. Niektórzy znajdują dzięki temu drogę do nawiązania swoich najciekawszych życiowych relacji...
Społeczeństwo wciąż odbiera gry jako fikcyjny plac zabaw, jednak już wiele lat temu i dla ogromnej ilości osób swiat ten wykroczył poza granice zwyczajnej cyberprzestrzeni. Obecnie liczne są przypadki sprzedaży wykreowanych lub zdobytych dóbr wirtualnych, handel zbudowanymi postaciami na aukcjach, forach internetowych i grupach środowiskowych, co obrazuje połączenie świata rzeczywistego i wirtualnego.
Formowanie wirtualnej tożsamości:
Światy gier on-line potrafią być księstwami w scenografii fantasy, historycznym frontem wojennym lub fikcją skoncentrowaną na walkach bóstw i kreowaniu armii sił sprzymierzonych. Bez względu na charakter scenerii, uczestnicy muszą dać do zrozumienia sobie i innym: kim są w globalnej domenie, jak zdobyć których zaufanych przyjaciół, w jaki sposób zbudować zaufanie i zyskać szacunek w otaczającym świecie.
Zabawy grupowe:
Zabawy grupowe i gry są elementem życia ludzi i zwierząt. Gry Multiplayer są jedynie wyrazem nowego pomysłu na integrację przez zabawę, znanej ludzkości od początku świata. Roger Callois porównał nawet ten aspekt człowieczeństwa do małych piesków, którym wspólna zabawa sprawia niekłamaną radość. Cytując za Csikszentmihalyim, prawie każda aktywność wykonywana z drugą osobą sprawia więcej przyjemności, niż robienie w pojedynkę. Za pomocą pomysłowości i technologii udało się jedynie przenieść wspólnotę zabawy do świata wirtualnego.
Doświadczenie społeczne:
Świat wirtualny jest w stanie przenieść graczy w magiczne miejsca i fascynujące pejzarze, zwiększyć siłę, odwagę i pewność siebie. Jeżeli już gracz decyzuje się na oddanie awatarowi pewnej części własnej osobowości, katalogu zachowań, indywidualnych cech interpersonalnych i własnego stylu, wówczas wytworzy się bardzo mocna więź między nim a wirtualnym bohaterem. Grupa osób identyfikująca się z własną postacią stanowi bardzo lojany wobec siebie zespół. Uczestnicy zabawy połączeni są więc wspólnymi cechami, a przez to również podobnymi motywacjami. Oprócz atrybutów wyżej wymienionych, kluczową cechą jest zdolność do socjalizacji z innymi graczami, co wymaga rozwinięcia odatkowych zdolności i umiejętności. Sukces awatara i całej grupy możliwy jest przy całkowitym zrozumieniu i wzajemnym zaufaniu - niekiedy poznaniu cech prawdziwej osobowości partnera. Ostatecznie więc awatar staje się wirtualną projekcją rzeczywistych cech uczestnika, czego partnerzy doświadczają obserwując ciało wirtualne. Wspólne poznanie i zaufanie będą elementem kreującym losy całej grupy, dlatego przekaz wyrażony przez awatara zwykle jest w największym stopniu kontrolowany i bardzo atrakcyjny.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW