Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Motywacje fanów gier MMO
dodano 23.11.2011
Badania wpływu gier na kształtowanie osobowości użytkowników nie kończą się jasnymi wnioskami. Okazuje się, że „gra-grze nie równa”, a decydujący wpływ na graczy ma fakt, czy jest to single- czy multi-player.
Aplikując grę na konsoli, gracze w większości przypadków zmuszeni są do identyfikowania się z wybranym bohaterem. Jest to gra w „pierwszej osobie” (Anderson, Dill, 2000), ponieważ emocje i zachowania graczy bezpośrednio decydują o losach i działaniach bohatera, którego reprezentują. Często jednak po zakończeniu gry, u uczestników rywalizacji pozostaje automatyzm agresywnych zachowań, stanowiących część scenariuszu gry.
Badania przeprowadzone przez Gentile i Andrersona (2003) wskazują u przebadanych nastolatków wzrost tendencji do zachowań agresywnych, ponieważ akty przemocy stanowią nieustanny element fabuły gier video. Ciekawostką jest fakt, iż podobny mechanizm powtarzalności jest testowany jako metoda do uczenia młodzieży zachowań kognitywnych i zwiększenia skuteczności uczenia się.
Podobne analizy przeprowadzane są wśród graczy gier MMO; charakterystyczny jest fakt, iż badania wskazały na rezultaty przeciwne do analiz zachowań graczy gier video. Osoby nie grające w gry społecznościowe są przekonane o absolutnym braku czynnika społecznego gier. Mimo nazwy „multiplayer”, jaką kryje kategoria gier MMO, ich graczom często wytyka się zamknięcie i kreowanie postaw szkodliwych dla stosunków społecznych. Jednak absolutną podstawą egzystencji gier on-line i gier interaktywnych jest budowanie silnych relacji i zaufania między ich uczestnikami. Dopiero wspólna praca w grze, starania w imie realizowania kolegialnych interesów grupy i niesienie pomocy społeczności może zagwarantować graczom spełnienie swoich indywidualnych celów w grze. Oprócz promowania pozytywnych aktywności społecznych, gry MMO kształtują pozytywne relacje, bazują na solidarnych i osobistych emocjach i pozwalają graczom zaistnieć na płaszczyźnie społecznej w taki sposób, w jaki użytkownicy chcą być postrzegani. Poza tym, deweloperzy pozwalają użytkownikom na przybieranie określonych postaw zarówno w grze, jak i na na forach dyskusyjnych, które dodatkowo wpływają na atmosferę między uczestnikami. Na przykład portal 337.com uruchomił wszystkie opisane funkcjonalności i sukcesywnie kolekcjonuje społeczność graczy z całego świata.
Zobacz czym są darmowe MMO?
Antyczna strategia: http://apps.337.com/pl/ik?src=pl;rome0;pr;1
Wesoła strzelanka dla wesołego grona: http://apps.337.com/lp/pl/ddtank?src=pl;ddt;pr;1
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW