Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Podpis elektroniczny, certyfikat - mity i fakty.
dodano 01.12.2006
Podpis elektroniczny to ogólna nazwa różnych technik potwierdzania autentyczności dokumentu i tożsamości jego nadawcy przy wymianie informacji drogą elektroniczną
W pierwszym jest mowa o podpisie kwalifikowanym i tu wyróżniłbym dwa interesujące artykuły:
Art. 5.2. Dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej.
Art. 8. Nie można odmówić ważności i skuteczności podpisowi elektronicznemu tylko na tej podstawie, że istnieje w postaci elektronicznej lub dane służące do weryfikacji podpisu nie mają kwalifikowanego certyfikatu, lub nie został złożony za pomocą bezpiecznego urządzenia służącego do składania podpisu elektronicznego.
Artykuł 5.2 zrównuje pod względem skutków prawnych podpis kwalifikowany z podpisem własnoręcznym, ale art.8 mówi, że wystarczy stosowanie podpisu cyfrowego, aby podpis był również skuteczny i ważny względem prawa, czyli że stosowanie podpisu kwalifikowanego nie jest konieczne, a opatrzenie dokumentu lub zlecenia podpisem niekwalifikowanym również skutkuje jego ważnością.
Podpis elektroniczny:
* równoważność z podpisem odręcznym,
* jest związany wyłącznie z podpisujący
* umożliwia identyfikację podpisującego,
* jest tworzony przez podpisującego,
* brak konieczności fizycznej obecności przy dokonywaniu większości czynności prawnych,
* brak konieczności przechowywania dokumentów papierowych
Dodatkowo na potwierdzenie powyższego istnieje jeszcze Prawo bankowe Art. 7. (41), który mówi:
1. Oświadczenia woli związane z dokonywaniem czynności bankowych mogą być składane w postaci elektronicznej.
2. Dokumenty związane z czynnościami bankowymi mogą być sporządzane na elektronicznych nośnikach informacji, jeżeli dokumenty te będą w sposób należyty utworzone, utrwalone, przekazane, przechowywane i zabezpieczone. Usługi związane z zabezpieczeniem tych dokumentów mogą być wykonywane przez banki, spółki tworzone przez banki z innymi podmiotami, a także przedsiębiorstwa pomocniczych usług bankowych.
3. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, uznaje się, że czynność dokonana w formie, o której mowa w ust. 1, spełnia wymagania formy pisemnej także wtedy, gdy forma została zastrzeżona pod rygorem nieważności.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW