Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Zbadajmy sobie komunikację!
dodano 08.07.2008
Trudno wyobrazić sobie budynek biura, który kominem drapie się w dachówki i nad sobą zastanawia - podobnie jest z przedsiębiorstwami - rzadko myślą nad tym, jak usprawnić swoje działanie.
Podsumowaniem tej metody, jest przekazana zainteresowanym na piśmie ocena poszczególnych elementów systemu komunikacji.
- Metoda DZL (Durchlaufzeitenanalyse)
Metoda, która powstała w Berlińskim Instytucie Badań Organizacji i Zastosowań Technologii (Institut fur Organisationsforchung und Technologieanwendung) (Zangl, 1987, s. 223). Przewiduje sześć grup czynności procesu informacyjnego:
- opracowywanie informacji,
- przekształcenie informacji (na zdatny do wykorzystania),
- kontrola i uzgadnianie informacji,
- transport informacji,
- czynności przygotowawcze przesyłu informacji,
- badanie zalegania informacji oraz odpowiadających im czasów (Zangl, 1987, s. 104).
Celem nadrzędnym tej metody było zminimalizowanie czasu potrzebnego do przebiegu procesów komunikacyjnych.
Składa się z następujących faz:
- utworzenie zespołu badawczego złożonego z ekspertów zewnętrznych specjalistów (organizatorów) oraz minimum dwóch przedstawicieli danej instytucji,
- formułowanie szczegółowych celów oraz dobór obiektów badań; etap ten opiera się na wynikach audytów komunikacyjnych z kadrą zarządzającą firmy,
- zbieranie informacji prowadzone przez przedstawicieli danej instytucji, przewiduje opracowanie opisów procesów pracy; później przygotowywane są wywiady prowadzone zespołowo w odniesieniu do określonych grup pracowniczych a także indywidualnie z każdym z personelu,
- opracowanie przez ekspertów kwestionariuszy i ankiet odnośnie identyfikacji problemów w komunikacji oraz kształtujących firmę czynników,
- opracowanie i analiza wyników badań; uzyskane wyniki poddawane są szczegółowej analizie, interpretacji, a w końcu ocenie (Czekaj, 2000, s. 132).
Metoda ta jest ciekawa z jednego powodu - jako nieliczna uwzględnia czas przebiegu procesów komunikacyjnych wraz z czynnościami nietworzącymi wartości dodanej. Wiąże się to z dynamiką procesów przekazywania informacji; w jej przypadku narzędziami badawczymi są m.in. kwestionariusze, ankiety i wywiady (Ober, 2007, s. 87).
Wnioski:
Aby skonstruować właściwą metodę badań systemu komunikacji wewnątrzorganizacyjnej odpowiadającą profilowi organizacji w stu procentach, należy stworzyć autorski model badań, oparty na własnych doświadczeniach oraz informacjach zawartych w innych modelach. Co taki model daje właścicielowi firmy? Szczegółowy wgląd w problemy organizacji: gdzie wystepują błędy, na czym one polegają oraz co jest za nie odpowiedzialne. Pracownik nie korzysta z oficjalnego systemu komunikacji nie dlatego, że złośliwie stara się, by jego firma zbankrutowała, ale dlatego, że go nie zna lub nie potrafi się nim posługiwać. Poza tym trzeba mieć w świadomości, iż tak, jak kupienie podręcznika o chorobach zakaźnych nie wyleczy nas z grypy, tak wiedza o problemach z komunikacją wewnętrzną nie skonstruuje nam modelu komunikacji wewnątrzorganizacyjnej, który te problemy rozwiąże.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW