Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Zbadajmy sobie komunikację!
dodano 08.07.2008
Trudno wyobrazić sobie budynek biura, który kominem drapie się w dachówki i nad sobą zastanawia - podobnie jest z przedsiębiorstwami - rzadko myślą nad tym, jak usprawnić swoje działanie.
Komunikacja w organizacji to dość trudny temat - większość właścicieli i prezesów firm zdaje sobie sprawę, iż w jego firmie komunikacja "leży i kwiczy" (co więcej: bardzo często widzą to sami pracownicy), nie wiedzą jednak w którym miejscu oraz w jaki sposób sprawić, by wstała, otrzepała się i ruszyła pełną parą ku chwale przedsiębiorstwa.
Jedynym sposobem określenia, co w komunikacji nie współgra ze sobą oraz co należy poprawić, jest po prostu zbadanie organizacji pod kątem komunikacji wewnętrznej - zajmę się w tym miejscu prezentacją trzech najciekawszych według mnie metod badania systemów informacyjnych w organizacji, by ułatwić diagnostykę problemów w komunikacji wewnątrzorganizacyjnej. Nie dokonam jednak rozkładu elementów wszystkich systemów ze względu na obowiązujące patenty.
- Slim Management (tzw. Metoda Wąskiego Gardła)
Metoda oparta na teorii ograniczeń Elijah Goldrat, stworzona przez Amerykanów i w dodatku bardzo ciekawa - opisuje organizację jako jeden gigantyczny lejek, czy - jak kto wol i- wąskie gardło: bierzemy organizację, a następnie poszczególne komórki organizacji pod lupę:
- patrzymy na nadawcę wiadomości,
- patrzymy na informację wejściową,
- patrzymy na adresata wiadomości,
- patrzymy na informację wyjściową,
- szukamy miejsc, w których informacja zostaje uszczuplona.
Dzięki temu otrzymujemy 3 podstawowe informacje: kto bierze udział w komunikacji, jaka informacja jest przekazywana oraz na jakim poziomie hierarchizacji pracowników informacja jest zubożana - coś a'la głuchy telefon.
- Metoda Zadaniowo-Informacyjna
Jak się okazuje, Polacy nie gęsi i swoje metody badań systemów informacyjnych mają. Polska metoda wydaje się ciekawa z jednego powodu - opiera się na badaniu zapotrzebowania kadry kierowniczej organizacji na informacje i polega na opisie źródeł tych informacji. Składa się z następujących faz:
- ogólne rozpoznanie organizacji oraz zdefiniowanie obszarów jej działalności,
- identyfikacja zadań: klasyfikacja prowadząca do podziału funkcji na zadania i pozwalająca na wyodrębnienie funkcji w stosunku do celu, lub celu w stosunku do funkcji,
- ustalenie powiązań informacyjnych między określonymi zadaniami,
- zdefiniowanie wejść i wyjść informacyjnych dla każdego z realizowanych zadań. Charakterystyka ta zamieszczana jest w karcie i obejmuje treść informacji, nazwę nośnika i nazwisko nadawcy,
- rozdzielenie funkcji kompetencyjnych między wykonawców zadań i czynności, wykorzystując wykres (Jastrzębiowski, 1978, s. 34). Zbiór funkcji obejmuje między innymi przekazywanie informacji w postaci dyrektyw i wytycznych, podejmowanie decyzji,
- rozpoznanie problemów decyzyjnych poprzez zdefiniowanie najczęściej pojawiających się w organizacji problemów. Na formularzu spisywane są wyniki – określane są zadania, wpływające na nie czynniki i informacje o odchyleniach plus podjęte decyzje,
- tworzenie reguł decyzyjnych, instruujące, którą decyzję należy podjąć w przypadku w określonej sytuacji: opracowywana jest tzw. tabela decyzyjna,
- ocena elementów systemu informacyjnego na tle całej struktury organizacji i jej systemu decyzyjnego (Czekaj, 2000, s. 119).
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW