Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Elektronicy rządzą! - raport NewsPoint o producentach gier komputerowych
dodano 08.07.2008
Czerwiec tego roku był okresem wielu premier na rynku gier komputerowych.
Dlatego też NewsPoint wraz z serwisem Mediadzieci.pl i dwumiesięcznikiem "Branża Dziecięca" opracował raport na temat komunikacji wybranych producentów specjalizujących się w grach dla dzieci w mediach internetowych.
W raporcie „Producenci gier dla dzieci w internecie” uwzględniono materiały publikowane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Specjaliści z NewsPoint przeprowadzili analizę jakościową i ilościową publikacji dotyczących 14 wybranych firm działających na polskim rynku: Aidem Media, Buena Vista Games, CD Projekt, Cenega, Destan Entertainment, Electronic Arts, Eurocom Entertainment, LK Avalon, Nicolas Games, Techland, Teyon, TopWare Interactive, Ubisoft Studios i Riverdeep*.
Elektronicy górą!
W okresie ostatnich 12 miesięcy najczęściej opisywaną firmą był globalny producent gier, Electronic Arts, przez niektórych dziennikarzy nazywany pieszczotliwie „elektronikami”. Jednak na drugim miejscu znalazła się polska firma CD Projekt, realizująca produkcje cieszące się międzynarodowym uznaniem. Dalsze miejsca przypadły francuskiemu koncernowi Ubisoft Studios oraz współpracującej z nim jako dystrybutor polskiej firmie Cenega. Kolejne miejsca zajęły inne polskie firmy: Nicolas Games, Techland i TopWare Interactive. Pozostałych producentów gier wymienia się raczej sporadycznie.
FIRMA LICZBA PUBLIKACJI /2007-2008 r./
Electronic Arts 2249
CD Projekt 1829
Ubisoft Studios 960
Cenega 913
Nicolas Games 377
Techland 290
TopWare Interactive 68
Aidem Media 4
Destan Entertainment 4
Eurocom 4
Buena Vista Games 2
Riverside 2
LK Avalon 1
Teyon 1
Raczej dla dorosłych niż dla dzieci
Analiza jakościowa objęła ostatnie trzy miesiące (kwiecień-czerwiec 2008 r.). Tutaj specjaliści NewsPoint przyjrzeli się uważnie tematyce informacji pojawiających się w internecie na temat poszczególnych producentów.
Informacje o grach typowo dziecięcych pojawiały się w mediach raczej rzadko. Jeśli już pisano na ich temat, to zazwyczaj o pojedynczych grach (Adibu - CD Projekt, Aidem Media – seria gier z psem Reksiem), pakietach gier (Nicolas Games – Komputerowa Gratka) lub o promocjach okolicznościowych związanych z Dniem Dziecka (Techland). Zdecydowanie najwięcej uwagi media poświęcały najpopularniejszym grom dla dorosłych (przykładowo: Cenega/Ubisoft – Assasin’s Creed i Grand Theft Auto; Nicolas Games – Sins of a Solar Empire, Tony Tough; Ubisoft – Far Cry, Haze, Prince of Persia; EA – The Sims, Need for Speed, Spore; CD Projekt – Wiedźmin, Age of Conan, Mass Effect).
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ