Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
40. urodziny Volvo 164
dodano 08.07.2008
W sierpniu 1968 roku, po ponad dziesięciu latach braku w ofercie modelu z sześciocylindrowym silnikiem, Volvo zaprezentowało nową linię modeli marki.
Pierwszy model z kontrolą emisji spalin
Silnik B30 posiadał te same wymiary cylindra co model B20: 88,9 x 80 mm, odpowiednio dla średnicy i skoku silnika. Innymi słowy był to silnik o charakterze modułowym, zanim jeszcze wynaleziono to określenie. Projekt ten charakteryzował się również tym, że zawory, tłoki i korbowody, które można było bez problemu wymieniać na elementy z silników B18, B20 oraz B30.
Moc, moment obrotowy oraz ogólna charakterystyka silnika B30 były zbliżone do innych 3-litrowych “szóstek”. To co je wyróżniało na tle konkurencji, to zastosowany w silnikach samochodowych z roku modelowego 1969 układ "filtrowania" spalin (w standardowym wyposażeniu). Zasada takiego rozwiązania jest prosta: poprzez wykorzystanie szeregu nowych zastosowań po stronie gaźnika oraz układu wlotowego, proces spalania był znacznie dokładniejszy przy niskich obrotach w porównaniu z silnikami podobnego typu.
Nowe rozwiązania zastosowane w silniku to termostatyczne sterowanie gaźnikiem (dzięki któremu mieszanka paliwa utrzymywana była w stałej temperaturze bez względu na warunki otoczenia) a także dodatkowy zawór w przewodzie ssącym (który nadawał paliwu ruch wirowy i przyczyniał się do wstępnego odparowywania mieszanki). Rezultatem były spaliny o mniejszej zawartości dwutlenku węgla oraz węglowodorów. Przy wyższych obrotach zawory otwierały się, a mieszanka mogła bezpośrednio przechodzić do silnika bez odparowywania wstępnego, ponieważ proces spalania był już wystarczająco wydajny.
W modelu 164 od samego początku dostępne były do wyboru trzy typy skrzyni biegów: manualna 4-biegowa, manualna 4-biegowa z nadbiegiem oraz automatyczna 3-biegowa skrzynia biegów.
Wielki powrót ukośnego pasa na osłony chłodnicy
Rozstaw osi modelu Volvo 164 wynosił 270 cm, o 10 cm więcej niż w innych modelach, dzięki czemu zyskano dodatkowe miejsce na długi silnik oraz dodatkową przestrzeń na nogi z tyłu samochodu. Model 164 był podobny do modelu 144, a jedyne różnice dotyczyły przodu i maski samochodu. Grill był pionowy i niemal kwadratowy, a dodatkowo, po ponad 20 latach przerwy, w modelu tym ponownie pojawił się symbol żelaza Volvo połączony charakterystycznym ukośnym pasem.
Najpotężniejszy silnik Volvo w historii
Początkowo model 164 wyposażony był w miękką, wełnianą tapicerkę foteli i drzwi, która dawała wrażenie ekskluzywności. Jednak już po roku standardem stała się tapicerka skórzana, a w opcji dostępny był również welur. Podobnie jak pozostałe modele Volvo, także i 164 przeszedł szereg technicznych i kosmetycznych zmian. Najistotniejszą z nich było wprowadzenie jesienią 1971 roku modelu 164E z wtryskiem paliwa: silnik B30E o mocy 175 KM był wówczas najpotężniejszym silnikiem samochodowym montowanym kiedykolwiek w autach Volvo.
Silnik B30 trafił również do kilku innych samochodów: napędzał on elegancki model projektowy 3000 GTZ Zagato. Został on również wykorzystany w seryjnej produkcji brytyjskiego samochodu sportowego Marcos o pojemności 3 litrów, który oferowany był także jako model 1800 cm3 z silnikiem Volvo B18.
Jesienią roku 1974 model Volvo 164 zastąpiono nowym modelem, który otrzymał oznaczenie Volvo 264. Był on napędzany silnikiem V6, który utrzymał się w różnych odsłonach flagowego modelu Volvo aż do jesieni 1990, kiedy to sześciocylindrowy silnik rzędowy - zaprojektowany został na nowo i wykonany w całości z aluminium – raz jeszcze trafił do modelu z najwyższej półki – Volvo 960.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW