Start
Profil
Pino quizy
pino gry
o pino
Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie

Zbyt zdolni?

Autor: WiXa
dodano 23.04.2009
Zbyt zdolni?

W Polsce dzieci posiadające szczególnie wysoki iloraz inteligencji traktowane są niczym dzieci szczególnej troski.


W Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych, dzieci szczególnie uzdolnione bez problemu mogą liczyć na specjalnie dla nich stworzony system kształcenia. Specjalnie dla nich istnieją szkoły przybierające format elitarnych placówek dla najlepszych. Dzieci mieszkają w pobliskich internatach, gdzie mają szanse na ciągłe rozwijanie swoich umiejętności.

Doskonałym przykładem takiej placówki jest szkoła Cedre we Francji będąca jednym z siedmiu gimnazjów publicznych uwzględniających w swych programach dzieci wybitnie uzdolnione. Przyjmowane są tylko takie dzieci, które przeszły serię testów logiczno-matematycznych.

Według raportu francuskiej Inspekcji Generalnej Ministerstwa Edukacji Narodowej z 2002 roku przeszło 2,3 procent młodych ludzi w wieku od 6 do 16 lat we Francji to osoby wybitnie uzdolnione.

W tyle nie pozostaje między innymi Słowacja. W Koszycach od 1993 roku istnieje szkoła podstawowa dla dzieci z wysokim ilorazem inteligencji, a od 1998 r. liceum. Dzieci trafiające do tej szkoły są typowane przez psychologów na podstawie przeprowadzonych testów IQ. Szkoła - jak pisze profesor Jolana Laznibatova, inicjatorka programu - ma, między innymi, następujące cele: rozwijanie dzieci wybitnie uzdolnionych, organizowanie pracy w oparciu o wyższy poziom myślenia i kreatywności dzieci i młodzieży we współpracy ze środowiskiem akademickim.

W Stanach Zjednoczonych, za dzieci szczególnie uzdolnionych uznaje się dzieci z ilorazem inteligencji od 115 IQ. Często takie dzieci objęte są specjalnym programem zwanym „gifted children”, który realizuje specjalista - przeszkolony do tego celu pedagog. Podstawowymi obowiązkami pedagoga jest uczenie nowych technik szybkiego poszerzania wiadomości zdobytych w czasie normalnych zajęć dydaktycznych oraz organizowanie nauki w dziedzinach wykraczających poza obowiązujący program nauczania w danej grupie wiekowej.

Skoro na Zachodzie i w Stanach Zjednoczonych można, to dlaczego w Polsce dzieci posiadające szczególnie wysoki iloraz inteligencji traktowane są niczym dzieci szczególnej troski? Podobno teoretycznie dzieci szczególnie zdolne mają mieć zapewniony indywidualny tok nauczania. W praktyce – jednak wygląda to nieco inaczej. Raport NIK dowodzi, że z możliwości indywidualnego toku nauczania, czy klas autorskich, po prostu się nie korzysta, lub stosuje się je niezwykle rzadko.
   Zbyt zdolni? - zobacz źródło wróc do artykułów
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Aby dodac komentarz należy się zalogować.
 
REKLAMA
 
UŻYTKOWNIK: WiXa
avatar

Opis z moblo.pl
Dodał(a) plik multimedialny http://patrz.pl?1265...
W serwisie od:
19.12.2006
Dodaj do znajomych
Komunikator:

 
INNE OD WiXa
 
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
 
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW
21.09.2009 10:24:34
02.06.2009 19:31:08
09.06.2009 18:03:13
27.04.2009 18:23:22
 
zobacz więcej
 
Społeczność Witamy w serwisie Pino.pl. Nasz serwis to

nowoczesny portal społecznościowy

w pełni tworzony przez naszych Użytkowników. Dołącz do naszej społeczności. Poznaj świetnych ludzi, kontaktuj się z nimi, baw się rozwiązując quizy, graj w gry, twórz własne blogi, pokazuj swoje zdjęcia i video. Pino.pl to serwis społecznościowy dla wszystkich tych, którzy chcą świetnie się bawić, korzystać z wielu możliwości i poznać coś nowego. Społeczność, rozrywka, fun, ludzie i zabawa. Zarejestruj się i dołącz do nas.
Pino
Reklama
O Pino
Polityka prywatności
Pomoc
Regulamin
Blog
Reklamacje
Kontakt
Polecane strony
Darmowy hosting
Playa.PL - najlepsze gry
Filmiki
Miłość
Prezentacje