Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Systemy informacyjne przedsiębiorstwa cz. 1 – ogólna
dodano 08.06.2009
Niniejsza publikacja stanowi wstęp do cyklu artykułów poświęconych praktycznym zastosowaniom systemów informatycznych w biznesie.
System Wyszukiwania informacji i system informowania kierownictwa
Systemy transakcyjne współdziałają z innymi systemami, takimi jak Systemy Wyszukiwania Danych (SWD) lub Systemy Informowania Kierownictwa (SIK).
Budowa obu systemów jest taka sama, różnica polega na tym, że system zaspokaja inne potrzeby użytkownika. W SWD użytkownik nie musi pełnić funkcji kierowniczych. Nie trzeb być, na przykład, kierownikiem biblioteki jeśli poszukujemy określonej publikacji.
Proces komunikacji użytkownika z systemem może być interakcyjny. Użytkownika nie zawsze satysfakcjonuje pierwsza odpowiedź, dla uściślenia odpowiedzi zadaje on dodatkowe pytania. Również z podobnym sposobem działania spotykamy się, jeżeli pytanie użytkownika jest nieprecyzyjne. W takim przypadku system, który najczęściej jest „przyjacielski”, a więc wyposażony w rozmaite podpowiedzi tzw. helpy, stara się ułatwić użytkownikowi precyzyjne sformułowanie pytania.
Zakres działania takich systemów jest bardzo szeroki. Jedynymi ograniczeniami są:
• zawartość bazy danych
• stopień uprawnień użytkownika do korzystania z systemu
Systemy rynku elektronicznego
Systemy rynku elektronicznego można określić jako rozwój zastosowań baz danych dla zaspokojenia określonych użytkowników (kupujących i oferujących). Systemy rynku elektronicznego są więc systemami hybrydowymi, których jądrem jest baza danych. Celem ich jest zapewnienie współpracy użytkownika z komputerem dla umożliwienia oferującym dotarcie do bardzo szerokiego kręgu potencjalnych klientów, natomiast kupującym – dokonywanie wyboru spośród licznych i różnorodnych ofert.
Optymalne rozwiązanie w danej organizacji powinno zależeć od jej biznesowych potrzeb, ale pewna zasadnicza funkcjonalność jest wspólnym mianownikiem wszystkich udanych realizacji portalowego modelu.
W handlu elektronicznym rozróżniamy następujące formy komunikacji:
• komputer – komputer (zastosowanie technologii EDI)
• użytkownik (człowiek) – komputer (dialog interaktywny)
• użytkownik (człowiek) – użytkownik (człowiek) (praca grupowa)
• użytkownik (człowiek) – system – użytkownik (człowiek)
Określenie handel elektroniczny rozumie się powszechnie jako sprzedaż produktów i usług przez Internet. Dzisiaj e-handel jest stosunkowo łatwy do wdrożenia, gdyż jest wiele produktów softwarowych, które pozwalają dodawać katalogi produktów i usług do witryn umożliwiając ich zakup przez konsumentów z wykorzystaniem Internetu.
Tym niemniej e-handel jeszcze nie jest e-biznesem. Dana organizacja jest jedynie wtedy e-biznesem, jeżeli sprzedaje swoje produkty i usługi przez Internet (e-handel) i te sprzedaże są ściśle połączone automatycznie do systemów back-endowych dla przetwarzania zamówień, fakturowania i realizacji dostaw.
Jeżeli sprzedaże nie są w pełni zintegrowane z systemami back-endowymi, wówczas zamówienia muszą być oddzielnie wprowadzane do przetwarzania i do systemów wysyłkowych – wraz ze związanymi z tym opóźnieniami, kosztami, błędami i narzutami.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW