Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
TO - JEST LOGIKA
dodano 04.08.2009
Artysta twórca - tworzy. A, to artysta odtwórca – wykonuje instrukcje. A w przeciwieństwie do perfekcyjnej w swej formie niekiedy odtwórczości, proces tworzenia odbywa się TYLKO RAZ. Nie ma, więc możliwości doskonalenia technicznego.
TO - JEST LOGIKA
Eryk Maler
(2009-08-03)
Równość
Prawdziwa Demokracja
Prawdziwa Wolność Słowa
I będę to powtarzał, aż do skutku
I - ja, nie jestem „klaunem z horroru”
A to, jest logika
1.
A teraz do rzeczy, to bardzo ważne.
Ponieważ często dochodzi do mylnej interpretacji, jeszcze raz dokładnie wyjaśniam.
A na czym polega dylemat?
- na tym, że od artysty wymaga się niekiedy automatycznie doskonałości, perfekcji, niezwykłych umiejętności, ale jednak: umiejętności popartych treningiem! Dających perfekcję wykonania!
Nie o to jednak chodzi - W TWÓRCZOŚCI.
Bo:
Artysta twórca - tworzy.
A, to artysta odtwórca – wykonuje instrukcje.
A w przeciwieństwie do perfekcyjnej w swej formie niekiedy odtwórczości, proces tworzenia odbywa się TYLKO RAZ. Nie ma, więc możliwości doskonalenia technicznego
- ono jest domeną odtwórczości.
Nie wymagajmy, zatem perfekcji OD TWÓRCY (Picasso, Van Gogh, Matisse i wielu, wielu innych).
Wymagajmy jej od - odtwórcy (to absolwent akademii, którego ona stworzyła, nie jest, więc on sam twórcą, lecz narzędziem wymienionej dowolnej uczelni, chyba, że zerwie z wszystkim, czego go nauczyła).
Jemu też (potencjalnemu odtwórcy) proponujmy naukę, studia i doskonalenie, a doskonalić można tylko naśladownictwo, (perfekcyjny pianista) choćby naśladownictwo samego siebie, wynika to z racji konieczności porównania, u twórcy nie ma go. Dzieło powstało pierwszy raz, nie ma odpowiednika, u odtwórcy jest kanon, wyznacznik, norma wzorzec, i tu element porównania można zastosować z powodzeniem.
Dlatego twórca rozpoczyna każdą swą pracę od nowa i nie może przy tym osiągnąć doskonałości technicznej (Picasso, Van Gogh, Matisse i wielu innych) poza wyjątkiem, gdy doskonałość ta opanowana jest w czasie: od początku wykonywania dzieła, do jego bezpośredniego ukończenia. To logiczne, na etapie tworzenia doskonałość techniczna nie jest celem, lecz sam proces tworzenia, a użycie jej doda tu już element odtwórczości.
Zamysł, więc JEST DZIEŁEM, nie zaś dopracowanie jego szczegółów, które jest już często doskonaleniem wykonania, a zatem odtwórczością.
Oto, jak logika obala mity dotyczące sztuki, złe mity funkcjonujące w zacofanych społeczeństwach.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW