Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Dobra perspektywa dla dobrych nauczycieli
dodano 04.01.2007
Z Przemysławem Samociakiem, doradcą do spraw społeczno-gospodarczych, rozmawia Katarzyna Durczok.
Katarzyna Durczok | INE Press - Czy ze wzrostem zmian technologicznych, społecznych i ekonomicznych, wzrasta zapotrzebowanie na innowacje w dziedzinie edukacji?
Przemysław W. Samociak – Tak, oczywiście. Od kilkudziesięciu lat w Polsce, a od ponad trzydziestu lat na świecie, obserwujemy duże zmiany w systemach edukacji. Dotyczą one regulacji administracyjnych i w szczególności zmian na poziomie nauczycieli, programów nauczania, systemów zarządzania placówkami oraz współpracy międzynarodowej. Generalnie chodzi o jakość edukacji.
Co jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na jakość edukacji?
P. Samociak – Najważniejsza jest odpowiednio zmotywowana, wysoko wykwalifikowana kadra nauczycielska posługująca się współczesnymi metodami pracy w kształceniu dzieci i młodzieży. Dobry nauczyciel jest obecnie w centrum debaty publicznej. Z jednej strony - ważna jest jakość kształcenia nauczycieli, lecz z drugiej strony - staniemy wkrótce wobec konieczności odnowienia kadry nauczycielskiej w polskiej oświacie, ponieważ duża liczba pedagogów zbliża się do wieku emerytalnego. Istnieją poszczególne dobre programy edukacyjne dla nauczycieli jak, np. system kształcenia nauczycieli realizowany przez Instytut Nowoczesnej Edukacji. Jakość kształcenia to jedno – lecz równie ważną kwestią z punktu widzenia politycznego oraz jakościowego jest dostosowanie profilu kwalifikacji nowych nauczycieli do potrzeb lokalnych – gmin i regionów.
W jaki sposób motywować nowych nauczycieli, a w szczególności obecnych, aby chcieli pozostać w zawodzie?
P. Samociak – Wskazana byłaby tu reforma oświatowa odnosząca się do kształcenia i systemu wynagradzania nauczycieli. Obecnie polski nauczyciel zarabia najmniej w Unii Europejskiej. Ponadto sam ponosi koszty kształcenia. W innych krajach prowadzone reformy dotyczyły treści oraz struktur kształcenia. W niektórych krajach wprowadzono zmiany strukturalne jak np.: rozwinięto programy kształcenia w niepełnym wymiarze, formuły kształcenia na odległość, edukację przyspieszoną dla osób posiadających dyplomy ukończenia kierunków innych niż nauczycielskie.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW