Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Delegowanie zadań w zespole
dodano 25.02.2010
Dowiesz się jak umiejętnie i skutecznie delegować zadania swoim pracownikom oraz jak kluczowe znaczenie ma Twoja wiedza i konsekwencja w działaniu całości zespołu i firmy.
Szara rzeczywistość:
Ma plan na najbliższy miesiąc. Plan związany z wprowadzeniem nowego produktu na rynek oraz utrzymania wysokiego poziomu sprzedaży dotychczas dystrybuowanej usługi. Zespół składa się z marketingowca, 5 sprzedawców, działu tworzenia projektów reklamowych. Zorganizował spotkanie z całym działem, kreatywna i energetyzująca rozmowa, na koniec burza mózgów, wszyscy wychodzą zadowoleni. Oczywiście nie wspomniał o ruchach operacyjnych, które dodatkowo trzeba będzie wykonać względem nowych klientów (przy jednoczesnej obsłudze starych), bo, po co ma psuć dobre nastroje pracowników. Wyjdzie w praniu myśli, będzie dobrze. Albo nie… jutro im powiem, rano!. Nadchodzi „rano”. Wzywa sprzedawców. Mówi: „Słuchajcie, sprawa wygląda następująco: Ty Robert, w związku z nowym produktem obsługujesz od dziś dodatkowo 2 województwa. Robert na to:, ale Szefie, ja nie mogę wziąć dwóch dodatkowych województw. Mam już trzy. Szef na to: „hm… rozumiem, dobrze Robercie, wymyślę inne rozwiązanie, jeżeli twierdzisz, że nie dasz rady czasowo”. Analogicznie, rozmowy o 100 nowych klientach z Basią, 20 dodatkowych wyjazdach Bartka w ciągu tego kwartału, przejęciu kontaktów na 2 tygodnie po chorym obecnie Piotrze – wszystkie kończą się podobnie. Jedynie Bartek ucieszył się z wyjazdów (kocha podróżować). Z czym zostajesz ? Ze swoją obietnicą, (którą właśnie złożyłeś Basi), że część załatwisz ty jak tylko znajdziesz czas. (pamiętaj, że czasu nigdy nie znajdziesz a Basia odezwie się już w pierwszej godzinie i skontroluje, czy wykonałeś to, co obiecałeś). Pozostaje kwas, rozpacz, rozgoryczenie, siedzenie po nocach z nie swoją pracą, gdy inni przewracają się na drugi bok. Oczywiście wszystko to, powoduje, że nie robisz tego, co powinieneś. Jeżeli nie obcy jest przykład powyższy, oznacza to, że ten tekst jest dla Ciebie. Przeczytaj go, zanim pójdziesz do pracy po raz kolejny.
Na wagę złota:
Wszystkie narzędzia, którymi próbuje posługiwać się manager są bezużytecznie, gdy nie jego działania nie są poparte odpowiednią wiedzą specjalistyczną. Wiedza jest kluczem do odnoszenia sukcesów na każdym poziomie i każdej dziedzinie – jest na wagę złota. Schematyczne postępowanie, opisywane w książkach bez połączenia z elastycznym podejściem i umiejętnym spojrzeniem na całość sprawy, okazuje się być nieskutecznym i destruktywnym. Manager dzisiejszych czasów musi spełniać wiele funkcji na raz. Decyzyjność to nie wszystko. Zarządzanie to stopniowe i skuteczne przekazywanie wiedzy oraz wprowadzanie zespołu w głód rozwoju i wiedzy. Podnoszenie kwalifikacji poprzez wiedzę i edukację swoich podwładnych to jedna z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych funkcji szefa. Pamiętajmy, że edukacja w firmie to nie tylko studia, szkoły, kursy, ale budowanie pewnej świadomości i poczucia odpowiedzialności. Pierwszym krokiem (w niektórych przypadkach milowym) jest zaplanowanie ścieżki i sposobów zdobywania wiedzy dla siebie i swojego zespołu. Manager powinien zacząć od siebie. Umiejętność samooceny swoich kompetencji będzie pełniło tutaj bardzo ważną rolę. Ważne jest, aby uświadomić sobie, w którym miejscu jesteśmy i gdzie, chcielibyśmy być za… tydzień/miesiąc/rok. Przez ten czas (od…do) doskonal swoje umiejętności szkoląc się, nieustanie myśląc i analizując, zapamiętując i… wprowadzając w życie swojego działu. Wskazuj gdzie i w jaki sposób pracownik może zdobyć wiedzę, sugeruj, jaką powinien przyjmować postawę, pokazuj korzyści płynące z wysokiego poziomu odpowiedzialności, sprawdzaj poziom i Progress świadomości w zespole.
Pamiętaj: ważne, aby nabyta wiedza nie pozostawała bezużytecznie w naszych głowach. Trzeba stopniowo przekazywać ją zespołowi - nie szablonowo, lecz umiejętnie i elastycznie. Pamiętaj również, że lepiej przeciwdziałać niż uzdrawiać. Na uzdrawianie zazwyczaj jest za późno. Co otrzymasz w zamian za Twój wysiłek: pracownik świadomy i odpowiedzialny, przejmując zadania wykona je na zupełnie innym (wyższym) poziomie niż pracownik nieświadomy. Każda osoba w zespole musi przejąć globalne spojrzenie na sprawy firmy, na swoje obowiązki, na cel i misję całego przedsiębiorstwa a zespół będzie zdrów jak ryba!
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW