Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Jak najprościej prowadzić księgowość własnej firmy?
dodano 16.09.2010
Poniższy artykuł odnosi się do tematyki prowadzenia działalności gospodarczej i porusza kwestie związane z formą księgowości, jaką stanowi podatkowa księga przychodów i rozchodów.
Zapis dokonywanych przez nas operacji gospodarczych w formie przychodów i rozchodów nosi miano podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W skrócie nazywana „KPiR”, księga przychodów i rozchodów stanowi najpopularniejsza formę księgowości. Rachunkowość swojej firmy możesz prowadzić samodzielnie lub za pośrednictwem biura rachunkowego.
Obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów obejmuje:
• Osoby fizyczne,
• Spółki cywilne osób fizycznych,
• Spółki jawne osób fizycznych,
• Spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą.
Dodatkowo, obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów dotyczy również osób:
• Które wykonują działalność na podstawie umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia, zawartych na podstawie odrębnych przepisów,
• Które prowadzą działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg,
• Duchownych, które zrzekły się opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego.
Obowiązek prowadzenia powyższej księgi nie dotyczy natomiast osób, które:
• Opłacają podatek dochodowy w formach zryczałtowanych,
• Wykonują wyłącznie usługi przewozu osób i towarów taborem konnym,
• Wykonują zawód adwokata wyłącznie w zespole adwokackim,
• Dokonują sprzedaży środków trwałych po likwidacji działalności.
Należy zwrócić uwagę, że podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Księgę uważa się za rzetelną, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty. Księgę przychodów i rozchodów uznaje się za rzetelną także, gdy:
• Niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie przekraczają łącznie 0,5% przychodu wykazanego w księdze za dany rok podatkowy lub przychodu wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy, lub
• Brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie księgi, lub
• Błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z wyjątkiem błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów zakupu materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny, lub
• Podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w księdze przed rozpoczęciem kontroli przez naczelnika urzędu skarbowego lub przez organ kontroli skarbowej, lub
• Błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada dowody księgowe.
Ważną informacją jest fakt, iż zapisów w księdze dokonywać należy w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW