Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Animowana rekonstrukcja katastrofy autokaru nie odpowiada relacjom
dodano 08.10.2010
Media przekazują nam dwa akapity z informacjami, które wzajemnie się wykluczają, zaś animacja nie odpowiada rzeczywistości... Czy zostanie opracowana nowa, oparta na relacjach?
„Z rekonstrukcji zdarzeń wynika, że kierowca osobowego mercedesa, 37-letnia Niemka, zjeżdżając z autostrady najprawdopodobniej wymusiła pierwszeństwo i zamiast pojechać tzw. pasem rozbiegowym, chciała skrócić sobie drogę i wjechała na skrajny prawy pas, którym jechał już polski autobus”. Podobne objaśnienie zamieszczono przy filmiku "Tak mógł wyglądać wypadek", co sugeruje świadomą decyzję niemieckiej kierowcy, nie zaś wpadnięcie auta w poślizg.
Zatem jechała drogą dojazdową do głównej arterii autostrady, aby wjechać na pas rozbiegowy, obserwując z lewej swej strony jadące pojazdy ową arterią, włączyć się bezkolizyjnie do ruchu, jednak (jak widać na filmiku umieszczonym wewnątrz artykułu http://www.tvn24.pl/0,11068,,,wypadek-polskiego-autokaru-w-niemczech,raport.html) zaraz na początku tego pasa skręciła w lewo (pod łagodnym kątem) uderzając w nasz autokar i wytrącając go z kursu ze skrajnego prawego pasa. Aby kierowca (ta pani kierowca) miała się zachować w ten sposób, musiałaby dokonać świadomego skrętu bez upewnienia się co do wolnego prawego pasa albo uznalibyśmy ją za samobójczynię. Jednak gdyby uznać, że istotnie autokar został uderzony w zaproponowany przez animatorów sposób , to przy łagodnym kącie natarcia podczas zderzenia, autokar nie powinien zostać odrzucony ze skrajnie prawego pasa poza skrajnie lewy i dalej – na filary wiaduktu.
”Ponieważ panowały trudne warunki atmosferyczne, było pochmurnie, padał lekki deszcz, nawierzchnia była mokra, auto wpadło w poślizg i wtedy w jego lewy bok uderzył polski autokar. W wyniku uderzenia mercedes został zepchnięty na nasyp, a autokar na filary podtrzymujące wiadukt po przeciwległej stronie. Kobieta z mercedesa została ciężko ranna”.
Ten fragment jest bardziej dramatyczny i zapewne bardziej odpowiada prawdzie. Auto Niemki jechało zbyt szybko i na ostrym zakręcie, w rejonie jego przejścia w pas rozbiegowy, wypadło z (jednak!) znaczną prędkością (i uderzyło w prawą burtę autokaru w rejonie zderzaka przedniego) wskutek działania siły odśrodkowej, ponieważ na mokrej nawierzchni siła tarcia była zbyt mała na kierunku prostopadłym do drogi dojazdowej.
Ale to oznacza, że filmik pokazujący stosunkowo niegroźnie wyglądające zderzenie, nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu wypadku, a właściwie początku tej wielkiej tragedii. Z animacji wynika, że mercedes tuż po wyjściu z dojazdowego zakrętu nagle skręca w lewo, a to oznacza, że nasz kierowca nie miał szans na zareagowanie przed zderzeniem, gdyż – jak widać – czas nagłego skrętu wynosi ok. jednej sekundy. Wg tej wersji widać, że auto utraciło swój ewentualny odśrodkowy impet spowodowany poślizgiem, zatem prostopadła siła składowa nacierająca na autokar jest niewielka. Natomiast świadkowie twierdzą, że obserwowali owego merca, który nie zachowywał się normalnie i że nasz kierowca czynił wysiłki, aby uniknąć kolizji, zatem całe krytyczne wydarzenie (jeszcze przed zderzeniem pojazdów!) trwało parę sekund.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW