Start
Profil
Pino quizy
pino gry
o pino
Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie

Z undergroundu do komercji

Autor: mloda17
dodano 02.09.2007
Z undergroundu do komercji
Ocena:

Hip hop przywędrował do Polski na przełomie lat 80 i 90. Kultura ta wywodzi się z gett Nowego Jorku. Założeniem muzyki było rapowanie o codziennych trudach życia. W Polsce nie było inaczej. Jednak od początków rapu dużo się zmieniło.


Zdecydowanie można powiedzieć, że rap wywodzi się z ulicy i wychował się wśród blokowisk. Wiadomo, że szare budynki nie sprzyjały tworzeniu cukierkowej, wesołej muzyki. Zatem rap opowiadał o czymś więcej niż miłość, która jest zresztą do tej pory najbardziej popularnym i sprzedawalnym tematem piosenek. Muzyka ta odzwierciedlała rzeczywistość jaką na co dzień widzieli jej twórcy. Nie zawsze można było powiedzieć, że życie jest piękne i wszystko ma swój happy end. Raperzy tego nie kryli. dlatego też, czasem nie brakowało ostrych słów krytyki na to co im nie pasuje i powinno się zmienić na lepsze. Jednym słowem nie było tematów tabu. W tekstach słychać było ich zaangażowanie w to co robią i ile serca w to wkładają. Rap był uliczną poezją.
Z czasem jednak muzyka schowana do tej pory jedynie w cieniach bloków ujrzała światło dzienne. Raperzy chcieli swoje przemyślenia, rozterki przekazać szerszej publiczności. Amatorskie nagrania na kasetach magnetofonowych przerodziły się w pierwsze profesjonalnie nagrane płyty. Rap w końcu trafił do szerszego grona odbiorców. Dla niektórych muzyka ta była za trudna lub po prostu nudna. Nie było w niej żadnych chwytliwych refrenów do jakich przyzwyczajeni byli słuchacze, ale przecież rap właśnie na tym polegał. Chodziło głównie o słowa i przekaz w nich zawarty. Nie chodziło jedynie o to by się sprzedać, by mieć jak najwięcej pieniędzy. Dla tych artystów, rap był czymś więcej niż sposobem na popularność i zdobyciem bogactwa. Wydawcy byli innego zdania. Muzyka powinna być grzeczna, bez wulgaryzmów,powinna dobrze się sprzedawać. Raperzy jednak się nie poddali. W końcu postawili na swoim i pokazali, że ich twórczość potrafi znaleźć nabywcę bez tanich chwytów marketingowych. Płyty zaczęły się sprzedawać i wiele osób ujrzało w rapie dobry towar. Z czasem poważne problemy, które do tej pory poruszali raperzy rzeczywiście zaczęły zmieniać się w piosenki z chwytliwym refrenem, a tematem przewodnim stały się imprezy, alkohol, narkotyki. To sprzedawało się łatwiej i szybciej. Nie można powiedzieć jednogłośnie, że wszyscy ulegli komercjalizacji, ale słuchając np. starych płyt Tede (wtedy jeszcze Warszafskiego Deszczu) i porównując je do nowych widać wielką różnicę i przemianę rapera. Na tych nowszych brakuje tematów jakie kiedyś poruszał. Jedynym plusem jest to, że Tede sam przyznaje się do tego, że robi rap dla pieniędzy.
wróc do artykułów
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Aby dodac komentarz należy się zalogować.
 
REKLAMA
 
UŻYTKOWNIK: mloda17
avatar

O mnie
W serwisie od:
29.08.2007
Dodaj do znajomych

 
INNE OD mloda17
 
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
 
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW
21.09.2009 10:24:34
02.06.2009 19:31:08
09.06.2009 18:03:13
27.04.2009 18:23:22
 
zobacz więcej
 
Społeczność Witamy w serwisie Pino.pl. Nasz serwis to

nowoczesny portal społecznościowy

w pełni tworzony przez naszych Użytkowników. Dołącz do naszej społeczności. Poznaj świetnych ludzi, kontaktuj się z nimi, baw się rozwiązując quizy, graj w gry, twórz własne blogi, pokazuj swoje zdjęcia i video. Pino.pl to serwis społecznościowy dla wszystkich tych, którzy chcą świetnie się bawić, korzystać z wielu możliwości i poznać coś nowego. Społeczność, rozrywka, fun, ludzie i zabawa. Zarejestruj się i dołącz do nas.
Pino
Reklama
O Pino
Polityka prywatności
Pomoc
Regulamin
Blog
Reklamacje
Kontakt
Polecane strony
Darmowy hosting
Playa.PL - najlepsze gry
Filmiki
Miłość
Prezentacje