Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Marka kultem stoi!
dodano 20.10.2010
Przeglądając niedawno różne serwisy, w celach inspiracji, natrafiłem na TatooLoaders.com. Spotkałem się z bardzo ciekawym widokiem mozaiki zdjęć, na której tatuaże przedstawiały… logo firmy Apple.
Sam podpis pod zdjęciem był pełen niedowierzania, tym że ktoś może wyrażać tak silne uczucie względem marki, iż jest w stanie zakodować ją trwale na swoim ciele. Silna marka bowiem zyskuje w oczach swoich fanów miano pierwszorzędnego obiektu pożądania. Obiektu niemalże kultowego, który nierzadko decyduje o wielu istotnych ruchach w ich życiu.
W obliczu coraz popularniejszych działań marketingu społecznościowego fani odgrywają niezwykle istotną rolę w zarządzaniu komunikacją marki. Warto zastanowić się więc jakie działania mogą znacząco przybliżyć naszych klientów do fanów marki, co decyduje o tym, że niektóre z marek stają się tymi „kultowymi”.
Według Martina Lindstroma można przedstawić dziesięć filarów, które posiada każda z liczących się religii, a które także mają bardzo wiele wspólnego z markami i produktami. Są to: poczucie przynależności, wyraźna wizja, opowiadanie historii, tajemnica, rytuały, symbole, przewaga nad konkurencją, odwoływanie się do zmysłów, ewangelizacja i majestat.
Poczucie przynależności – czyż nie jest tak, że widząc przejeżdżający obok nas samochód tej samej marki, jak nasz własny nie czujemy jakiejś sympatii do osób w tym samochodzie. Mimo, iż kierowcy i pasażerów nie znamy wydaje nam się, że mają podobne poglądy jak my i potrafilibyśmy zawiązać nić porozumienia.
Wyraźna wizja – silne marki, jak i silne religie mają jasną wizję świata. Steve Jobs zawsze chciał stworzyć urządzenia, które będą przyjazne dla człowieka, bo to on jest twórcą zmian na świecie i powinien z łatwością panować nad wszelkimi urządzeniami.
Przewaga nad konkurencją - zarówno religie jak i silne marki doskonale znają każdy ruch swego wroga. Przykłady można mnożyć: Pepsi i Coca-Cola, Visa vs Mastercard obecnie Apple vs Adobe (FlashPlayer na iPhone), czy Apple vs Google (walka o prymat w systemach mobilnych).
Opowiadanie historii, tajemnica i ewangelizacja – każda religia i każda silna marka posiada liczne historie, które pomagają w ewangelizacji i niesieniu dobrej nowiny. Tajemnica tworzy liczne niedopowiedzenia, krążące opowieści – to właśnie tworzenie wszelkich historii, które jasno pomagają zrozumieć istotę obecności marki w świecie konsumenta, a z drugiej strony nie do końca wyjaśniają całą tajemnicę jej istnienia pozwala na silne,„hipnotyzujące” uwodzenie wielbicieli. Tajemnica to bardzo silna broń, lecz często brak sensowności w jej wykorzystaniu, tworzy się na siłę liczne ukryte, magiczne formuły mające nas jeszcze szybciej uzdrowić, czy jeszcze lepiej wybielić nasze pranie.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW