Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Zarabiaj na sporcie, weź udział w przygotowaniach do Euro 2012
dodano 09.07.2008
Zakończone sukcesem Hiszpanii Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2008 pokazują, że można mówić również o ekonomicznym sukcesie tej imprezy.
Kolejną - pierwszy raz w historii - przygotują Polska i Ukraina. Ma to ogromne znaczenie dla całej gospodarki i stwarza szerokie możliwości dla inwestorów - począwszy od notowanych na giełdzie firm aż po niewielkie rodzinne spółki i szeroką grupę drobnych graczy, np. posiadaczy jednostek funduszy inwestycyjnych.
Aby dostrzec możliwości, które stwarza przygotowanie Euro 2012, warto podsumować zakończone właśnie ME w 2008 r. - Najważniejszą wskazówką dla inwestorów powinno być to, że i tak gigantyczne dochody z tego typu imprez, z roku na rok rosną - podkreśla Jarosław Lis, zarządzający subfunduszem UniAkcje Mistrzostwa Europy 2012. Choć za wcześnie jeszcze, aby oszacować całkowite wydatki i zarobek wszystkich branż gospodarki związanych z Euro 2008, znane są już szacunki UEFA. Wiadomo że dochód z tegorocznych ME będzie mniej więcej o 45 procent większy niż z imprezy zorganizowanej cztery lata temu przez Portugalię. UEFA szacuje, że przychody z zakończonego właśnie w Austrii i Szwajcarii turnieju wyniosą 1,3 mld euro. Za cztery lata, kiedy gospodarzami będą Polska i Ukraina, z pewnością będą one jeszcze większe.
Ogromna machina medialna
Na samych mistrzostwach, a więc pomijając niezwykle dochodowy dla firm etap przygotowań, najwięcej zarobiły oczywiście spółki medialne. To właśnie sprzedaż praw medialnych, których cena systematycznie rośnie, stanowiła główne źródło przychodów UEFA z Euro 2008 (ponad 800 mln euro, co daje ok. 64 proc. całości przychodów). Tymczasem specjaliści już zacierają ręce na mające się odbyć w RPA Mistrzostwa Świata oraz kolejne Mistrzostwa Europy. Szacują, że cena praw medialnych do ME w 2012 r. przekroczy miliard euro, a niewykluczone że będzie to znacznie więcej.
Trzeba bowiem pamiętać, że piłkarskie potyczki to przede wszystkim ogromna machina medialna, którą należy wiązać już nie tylko z telewizją. Rewolucję, jaka dokonuje się w tej dziedzinie, obrazują nie tylko transmisje meczów w telefonach komórkowych, ale też pękające w szwach witryny internetowe. Serwis Euro2008.com cieszył się ponad dwukrotnie większą popularnością niż strona funkcjonująca w trakcie poprzedniego turnieju. Według firmy UEFA Media Technologies, zarządzającej oficjalną witryną trwających na boiskach Austrii i Szwajcarii Mistrzostw Europy w piłce nożnej, w czerwcu odwiedziło ją 42 mln użytkowników z ponad 200 krajów. Od momentu uruchomienia serwisu w połowie kwietnia, zanotował on ponad miliard odsłon.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW