Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Nadchodzą duże zmiany w nauczaniu
dodano 01.02.2012
Współczesna szkoła odchodzi od schematycznego kształcenia i „wbijana” dzieciom do głów regułek.
Za to zgodnie z wymogami obecnej podstawy programowej uczniowie mają umieć skutecznie wyszukiwać potrzebne informacje i zdobywać wiedzę poprzez aktywne działanie.
Nowe wyzwania szkoły
Dynamicznie przeobrażające się otoczenie oraz postępujące zmiany społeczno-cywilizacyjne wymuszają na jednostkach ciągłe dopasowywanie się do zastanej rzeczywistości. Dziś obowiązkowe staje się posiadanie zupełnie nowych kompetencji, które jeszcze stosunkowo niedawno były zarezerwowane dla wąskiego grona specjalistów. Do takich umiejętności możemy zaliczyć m.in. te związane z obsługą komputera, programów czy aplikacji internetowych. Według prognoz instytutu badawczego Empiria, w 2020 r. aż około 90 procent zawodów będzie wymagało tzw. e-kompetencji, czyli tych związanych z obsługą komputera i Internetu.
Obecny system edukacji musi sprostać wymaganiom, jakie stawia przed szkolnictwem współczesny świat. Szkoły muszą odpowiednio przygotowywać do wyzwań, które czekają na człowieka w dorosłym życiu i wykształcać w nim kompetencje, które w bliskiej przyszłości będzie musiał posiadać każdy. Chcąc wyjść naprzeciw nowym potrzebom należy innowacyjnie podejść do edukacji i metod nauczania.
Polska szkoła nie zostaje w tyle
By sprostać nowym wyzwaniom cywilizacyjnym i społecznym niezbędne stają się zmiany w celach i sposobach kształcenia. W związku z tym 1 września 2009 Ministerstwo Edukacji Narodowej zainicjowało wprowadzenie do polskiej oświaty nowej podstawy programowej. Reforma zakłada m.in.
• obniżenie wieku szkolnego do 6. roku życia
• łagodne przejście od edukacji przedszkolnej do nauczania początkowego
• złączenie programowe gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej, prowadzące do bardziej racjonalnego zagospodarowania 6-letniego cyklu nauki
• możliwość odejścia od systemu klasowo-lekcyjnego.
Zmiany w podstawie programowej mają dać uczniom umiejętność powiązania teorii z praktyką. Reforma ma na celu odchodzenie od przekazywania tzw. wiedzy twardej, encyklopedycznej, gdyż w codziennym życiu staje się ona często zupełnie nieprzydatna.
- Dla prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie bardziej istotna jest umiejętność wyszukiwania niezbędnych w danym momencie informacji, a następnie wykorzystywania ich w różnych sytuacjach - stwierdza Robert Kuc, redaktor naczelny wydawnictwa edukacyjnego Klett. Nieistotne staje się „wkuwanie” na pamięć np. wszystkich dorzeczy Wisły, lecz umiejętność wyszukania tych informacji np. w książkach, atlasach czy w Internecie. - W sieci można znaleźć mnóstwo wiadomości na nurtujące nas zagadnienia, trzeba jednak umieć z tej całej masy wyselekcjonować te informacje, które będą dla nas najważniejsze i poddać je ocenie wiarygodność – dodaje Robert Kuc.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW