Start
Profil
Pino quizy
pino gry
o pino
Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie

Opinia dydaktyka historii o planowanej reformie edukacji historycznej

dodano 19.04.2008
Opinia dydaktyka historii o planowanej reformie edukacji historycznej
Ocena:

Kolejna ekipa MEN przystępuje do reformy edukacji - uczniowie i rodzice już możecie się bać.


4. Przeznaczenie w szkole

podstawowej na przedmiot „Historia i społeczeństwo” tylko 4 godzin

oznacza, że albo uczniowie będą mieli ten przedmiot tylko przez dwa

lata w wymiarze dwóch lekcji tygodniowo (co powinno wystarczyć dla

osiągnięcia dosyć skromnej ilości celów założonych w podstawie

programowej dla tego przedmiotu), albo przez trzy lata, z tym że przez

dwa w wymiarze jednej godziny tygodniowo, co z dydaktycznego punktu

widzenia jest absurdem. Przeciętny uczeń powinien mieć dwie lekcje

tygodniowo przedmiotu opartego na wiedzy teoretycznej, by mieć szansę

na opanowanie tej wiedzy. Jednakże trudno zrozumieć dlaczego nie będzie

miał po dwie lekcje „Historii i społeczeństwa” tygodniowo przez trzy

lata. Zwiększenie o 50% liczby godzin przeznaczonych na ten przedmiot

wydaje się konieczne, zważywszy na fakt, iż kończąc szkołę podstawową

uczeń powinien być w pełni przygotowany do kształcenia historycznego w

gimnazjum, a wiec osiągnąć więcej celów, nabyć więcej kompetencji niż

to jest zaplanowane w podstawie programowej. Proponowany wymiar godzin

raczej na to nie pozwoli.
5. Podstawa programowa przedmiotu

„Historia i społeczeństwo” składa się z dwóch wyraźnie odrębnych części

– wiedzy o społeczeństwie (pierwsze 7 zagadnień) i obrazów z historii,

głównie Polski. Powstaje wobec tego wątpliwość – jaki był cel

stworzenia bloku przedmiotowego „Historia i społeczeństwo”? Powstała

koncepcja, w której, wbrew nazwie, nie ma integracji wiedzy z dwóch

przedmiotów nauczania. Nie ma historycznego rozwoju współczesnych form

społeczeństwa, nie ma wprowadzenia w wiedzę historyczną i nauki

korzystania z właściwych dla niej źródeł informacji poprzez analizę

aktualnego stanu społeczeństwa i jego historycznego rozwoju. Są za to

dwa odrębne przedmioty, sztucznie złączone w jeden. Dobór tematyki

obrazów historycznych pozbawiony jest jakiejkolwiek myśli przewodniej.

Dlaczego wprowadzono te, a nie inne tematy? Na pewno nie dlatego, że są

zgodne z naturalnymi zainteresowaniami dziecka w wieku 9-11 lat. Uwaga

ta nie dotyczy wszystkich tematów. Do propozycji mogących wywołać u

tych uczniów zaciekawienie i pozytywną motywację można zaliczyć obrazy:

mnisi, rycerze, mieszczanie, chłopi, odkrycie Nowego Świata, dwór

Jagiellonów, polski szlachcic, miasto przemysłowe. Tworzą one pewną

jednolitą koncepcję, mogącą trafić w zainteresowania 9-11 latka – życie

codzienne różnych warstw społecznych w różnych czasach, historia odkryć

i wynalazków zmieniających życie ludzi i zwiększających ich wiedzę o

świecie. Dlaczego tak nie jest skonstruowana cała podstawa programowa

do tego przedmiotu?
wróc do artykułów
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Aby dodac komentarz należy się zalogować.
 
REKLAMA
 
UŻYTKOWNIK: ZbyszekO
avatar

O mnie
W serwisie od:
16.07.2007
Dodaj do znajomych

 
INNE OD ZbyszekO
 
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW
21.09.2009 10:24:34
02.06.2009 19:31:08
09.06.2009 18:03:13
27.04.2009 18:23:22
 
zobacz więcej
 
Społeczność Witamy w serwisie Pino.pl. Nasz serwis to

nowoczesny portal społecznościowy

w pełni tworzony przez naszych Użytkowników. Dołącz do naszej społeczności. Poznaj świetnych ludzi, kontaktuj się z nimi, baw się rozwiązując quizy, graj w gry, twórz własne blogi, pokazuj swoje zdjęcia i video. Pino.pl to serwis społecznościowy dla wszystkich tych, którzy chcą świetnie się bawić, korzystać z wielu możliwości i poznać coś nowego. Społeczność, rozrywka, fun, ludzie i zabawa. Zarejestruj się i dołącz do nas.
Pino
Reklama
O Pino
Polityka prywatności
Pomoc
Regulamin
Blog
Reklamacje
Kontakt
Polecane strony
Darmowy hosting
Playa.PL - najlepsze gry
Filmiki
Miłość
Prezentacje