Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Komunikacja wewnętrzna i Public Relations
dodano 19.05.2008
Zarządy firm czy też organizacji, tak rządowych jak i pozarządowych powinny sobie wreszcie uświadomić, że czynnikiem najsilniej motywującym ludzi w pracy jest dobra atmosfera pracy.
Autorzy książki „Płeć mózgu” (Anne Moir, David Jessel) opisują wnioski
z badań, które dowodzą, iż mózg budowany jest pod wpływem hormonów, które mają wpływ na to, jak myślimy, jaki styl kierowania jest nam bliższy, jakie mamy sukcesy. Mózg jest narządem płciowym z odmiennym układem połączeń nerwowych i sprawność w określonej dziedzinie zależy od tego, czy dana funkcja jest w mózgu skupiona czy rozproszona . Osobowość kształtują chemiczne hormony w zależności od ich obecności we właściwym miejscu, czasie i ilości, przez odpowiednie kształtowanie mózgu. Natomiast charakter człowieka, kształtują kontakty społeczne na bazie osobowości.
Problem ten został również przedstawiony w dokumencie filmowym BBC TV, wyemitowanym w programie 1 TVP w dniu 19 listopada 2001r. o godz. 2010 w poniedziałkowym cyklu „Miej oczy szeroko otwarte”.
Motywy biologiczne można pogrupować na dwa czynniki: męski i żeński. Cechy czynnika męskiego: aspołeczny, egoistyczny, aktywny, odważny, niezależny, rywalizujący, indywidualny, testosteron, pewność siebie, wiara w siebie, agresja, gwałtowny testosteron męski – VMT(violent male testosterone), dominujący, ofensywny .
Cechy czynnika żeńskiego: społeczny, altruistyczny, bierny (pasywny), lękliwy, zależny, współpracujący, grupowy, estrogen, niepewny siebie, brak wiary w siebie, łagodny, napięcie menstrualne – PMT(premenstrual tension), uległy, defensywny.
Podobieństwa umysłowe przyciągają się (akceptowana jest tylko różnica fizyczna), dlatego nie ma idealnych pracowników, są tylko idealne dopasowania.
Właściwe dopasowanie partnerów (tak w życiu prywatnym, jak i zawodowym) musi spełniać dwa fundamentalne warunki:
1. warunek konieczny – jednakowy poziom z hierarchii wartości,
2. warunek wystarczający – jednakowy poziom z hierarchii potrzeb.
Hierarchia wartości wg Maxa Scheler’a:
I. Wartości przyjemnościowe, tj. hedonistyczne, (a)
II. Wartości użytecznościowe, tj. utylitarne dobra materialne
III. Wartości witalne, tj. zdrowie i życie
IV. Wartości duchowe, tj. kulturowe
· Grecka triada: 1. Dobro, np. J. Korczak, M. Kolbe
2. Piękno, np. Michał Anioł, Beethoven (b)
3. Prawda, np. Giordano Bruno,
pierwsi chrześcijanie
· Sacrum, tj. Absolut
(a) wartości relatywne, (b) wartości absolutne.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW