Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Przemoc w grach
dodano 05.01.2007
Historia gier komputerowych jest krótka i do niedawna wykluczona przez środowiska opiniotwórcze z grona godziwych rozrywek. Pierwsza gra komputerowa powstała w 1952 roku a jej twórcą był A.S. Douglas.
Ważne jest czy i w jakim stopniu treści zawarte w grach (szczególnie
przemoc i agresja) mają wpływ na późniejsze postawy społeczne graczy.
Obserwowany
ogólny wzrost przemocy, zachowań agresywnych wśród młodzieży ma swoje
podłoże. Przyczyn można doszukiwać się w wielu miejscach ale
interesujące jest czy i w jakim stopniu wirtualna rozrywka w tym gry
komputerowe przyczyniają się do kształtowania takich postaw.
Przeglądając
publikacje i raporty dotyczące sposobu spędzania wolnego czasu przez
młodzież oraz dostępu do komputera i internetu (np. „Diagnoza społeczna
2005 – warunki i jakość życia Polaków”) nie ulega wątpliwości, że
udział ten jest znaczący i w wielu przypadkach większy niż telewizji.
Co chwila dochodzą nowe zjawiska związane z technologicznymi
możliwościami jakie stwarzają producenci zarówno sprzętu jaki
oprogramowania. Już nie tylko komputery i konsole telewizyjne dają
możliwość wygodnego i wysokiej jakości korzystania z wirtualnych
rozrywek. Do tego grona dołączyły telefony komórkowe, konsole przenośne
oraz urządzenia hybrydowe z pogranicza różnych technologii (nokia
n-gage, połączenie telefonu gsm, konsoli do gier, mająca duży kolorowy
ekran z podświetleniem, komunikująca się bezprzewodowo, mająca
odtwarzacz muzyki oraz stereofoniczne radio, pocztę elektroniczną,
narzędzia do zarządzania informacjami prywatnymi, przeglądarkę XHTML,
itd.)
Młodzi ludzi już nie tylko siedzą odizolowani od innych przed
swoimi komputerami. Komunikują się przez internet, uczestniczą w
globalnych rozgrywkach, które często są źródłem zarobkowania (postać,
przedmiot z gry staje się obiektem aukcji internetowych osiągając cenę
nawet kilkuset złotych). Zasadniczo aby przyciągnąć osoby do danej gry
i utrzymać ją przed ekranem potrzebna jest ciekawa fabuła i wartka
akcja a te walory zapewnia środowisko, które nie jest wolne od przemocy
i wszystkich innych ciemnych stron życia. Tak samo jak z informacjami,
które są ciekawe tylko wtedy gdy są złe („bed news is good news”), tak
samo z grami komputerowymi rzadko przyciąga coś pozytywnego a rekordy
popularności biją tytuły, który epatują przemocą i brutalnością.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW