Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Uczelnie 2,0. Konieczny trend czy ocena uczelni?
dodano 10.06.2010
8 czerwca 2010 roku w murach Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie odbyło się seminarium naukowe zatytułowane „Młodzi o problemach szkolnictwa wyższego. Uczelnie 2,0”.
Patronat nad konferencją objęła Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. Barbara Kudrycka.
- Witam na seminarium, po którym wiele sobie obiecujemy – rozpoczął Rektor WSIiZ, prof. Tadeusz Pomianek. – Polska osiągnie sukces tylko wtedy kiedy będzie przedsiębiorcza i innowacyjna. Jesteśmy przedsiębiorczy, jak nikt w Europie, co widać szczególnie podczas trwającego kryzysu ekonomicznego. Ale sama przedsiębiorczość nie wystarczy. Żyjemy w cywilizacji wiedzy, z której musi wynikać innowacyjność. Niestety nie wynika. Dlaczego w kraju ludzi zdolnych jest tak źle z innowacyjnością? Mam nadzieję, że dzisiejsze seminarium pozwoli poznać odpowiedź na to pytanie – powiedział w przemówieniu wstępnym Rektor Pomianek. – Moje pokolenie nie zrobiło nic i prawdopodobnie już nic nie zrobi, by system szkolnictwa wyższego w Polsce był dobry. To Wy, młodzi, musicie zmienić strukturę edukacji w Polsce, czego Wam życzę – zakończył swoje wystąpienie.
Przedstawione w ostatnim czasie przez Ministerstwo oraz Fundację Rektorów Polskich dwie strategie rozwoju szkolnictwa wyższego, są doskonałym momentem do dyskusji nad przyszłością polskiej nauki i edukacji. - Rzadko zdarza się w debacie publicznej o tej tematyce, usłyszeć głosy studentów, młodych naukowców, biznesmenów czy polityków, którzy de facto będą w przyszłości zbierać plon aktualnie przeprowadzanych zmian. Celem seminarium jest umożliwienie „młodzieży polskiej”, reprezentowanej przez różne grupy zawodowe, wyrażenia swoich poglądów i przedstawienia własnej wizji rozwoju szkolnictwa wyższego – wyjaśnia dr Andrzej Rozmus z Samodzielnego Zakładu badań nad Szkolnictwem Wyższym, które było organizatorem seminarium.
- Chciałbym zająć się kwestią podtytułu tego seminarium, czyli kwestią Uczelni 2,0. To z jednej strony umiejętność podążania uczelni za nowymi trendami i odnalezieniem się w społeczeństwie informacyjnym, z drugiej zaś to ocena, taka typowo akademicka – 2,0 – jaką można tym uczelniom dziś wystawić – powiedział dr Rozmus. Podczas swojego wystąpienia sporo miejsca poświęcił temu, czy Polskę stać na nowoczesne szkolnictwo wyższe. – Tak, stać nas na to, ale pod pewnymi warunkami. Trzeba uwzględnić tzw mega trendy, czyli wszelkiego rodzaju platformy multimedialne, e-learningowe, gry decyzyjne, Internet, trzeba stworzyć model spójnej edukacji (od przedszkola po doktorat), wreszcie trzeba wprowadzić nowe systemy nauczania, elastyczne i interaktywne – wyjaśnił dr Rozmus.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW